@article { author = {Akhavan, Peyman and Yazdi Moqaddam, ja'far}, title = {Knowledge Management and Ethics: Exploring of the Knowledge Conversion in the Industrial Organization}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {5-24}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {Nowadays organization success and pioneering in its industry has direct relation with knowledge generation and its production speed. In addition, organizations which increase strong learning culture are effective in Knowledge Management (KM) especially introducing modern knowledge. On the other hand, ethics is important issue that leads to social welfare and industrial improvement. If this subject extends to other fields, it can be possible to express their relation with ethic philosophy which knowledge management is one of them. So, the point is connection between ethics and KM. KM resources are easily available whereas subject resources due to systematic vision and considering all ethic aspects in KM processes are rare.In this paper, the effect of ethics on knowledge conversion process based on Nonaka and Takeuchi model has been studied. To evaluate this, the conceptual model base on subject literature was designed and research hypotheses base onconceptual model were proposed. Then to examine the hypotheseshas been used from data of the ninety-four questionnaires that they were relevant to research population and also method of Structure Equation Modeling (SEM). The results showed there is a positive and meaningful relation between ethics and knowledge conversion process. Also, among the knowledge conversion process dimensions, socialization, externalization and combination have direct and meaningful connection with ethics while internalization doesn’t.}, keywords = {Knowledge Management,Knowledge Conversion Process,ethics}, title_fa = {مدیریت دانش و اصول اخلاقی: واکاوی تبدیل دانش در یک سازمان صنعتی}, abstract_fa = {امروزه، موفقیت و پیشگام بودن سازمان ها در یک صنعت، با میزان دانشی که سازمان می تواند تولید کند، ارتباطی مستقیم دارد. از طرفی دیگر، اخلاق، موضوعی مهم و جدی است که دامنه ی آن به تمام حوزه ها کشیده شده است؛ به طوری که می توان از ارتباط مباحث اخلاق و آن پدیده ها سخن گفت. مدیریت دانش از جمله این پدیده ها است. این درحالی است که مطالعات بسیاری در زمینه مدیریت دانش، انجام شده است، اما بررسی این موضوع از دیدگاه اخلاقی، ناچیز است. از این رو، در مقاله حاضر به بررسی تاثیرگذاری اصول اخلاقی بر فرآیند تبدیل دانش، پرداخته شده است. در این راستا، الگوی مفهومی این تحقیق، بر اساس ادبیات موضوع طراحی و بر مبنای این الگوی مفهومی، فرضیه های تحقیق، ارایه شده است. سپس فرضیه های تحقیق، بر اساس داده های جمع آوری شده از 94 پرسشنامه و با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دهنده ی وجود ارتباطی مثبت و معنادار میان اصول اخلاقی و فرآیند تبدیل دانش است. همچنین، از بین ابعاد کارکردی فرآیند تبدیل دانش، رابطه ی اجتماعی شدن، برونی سازی و ترکیب، با اصول اخلاقی مستقیم و معنادار است ولی رابطه بین اصول اخلاقی و درونی سازی، معنادار نیست که در این تحقیق، دلایلی مبنی بر نبود این رابطه، ارایه شده است.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,فرآیند تبدیل دانش,اصول اخلاقی}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42822.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42822_c39e070343edc2e77de0a354dc7f716d.pdf} } @article { author = {Dadfar, Mahammad Sheta and Abdollahi khalaj, Amir}, title = {Design and Subtilize in Two-Level Model Career Managers Based on Organizational Justice in the Public Organizations of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {25-41}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {With the increasing need of organizations, such as human with spirituality and its issues implications, justice and specifically organizational justice, profound concepts that require explanation and review multiple is about. In this paper highlights the importance of organizational justice as a fundamental principle of dynamics, growth, influence and intelligence public organizations in the community, with a detailed look at the concept of career managers executives in public organizations, both scale and institutional two-level model based on Islamic culture relevant public organizations in the literature and the themes of justice was presented. conceptual model for the design of the study, firstly the concept of justice as the basis of the extent of the positive discourse was underlying the discourse and recognize the indicators of organizational of justice, factors promoting the careers of managers in public organizations is examined. Both of these factors raise the actual level is the free parameters collected in real space [what is], the same factors are at organizations and agents collected in fact space [what should be], the main parameters of the model structures form. method in this research, qualitative and descriptive - analytical study of the main indicators of equity-oriented philosophy of management Islamic has based on a model of two level managers in public organizations in order to promote employment, based on the requirements of the Republic Islamic of Iran and leading public organizations that are designed and presented. The findings suggest a mechanism aimed at enhancing employment based on organizational justice to the true level of the combined entity’s career the growth and development effectiveness and intelligence public organizations would be beneficial. The statistical results of this study show the importance and superiority of dual career in the fact component of organizational justice [based on a maximum balance of justice) from the perspective of managers and professionals, with 88 percent of the actual level is %75, indicating a significant difference in the percentage.}, keywords = {Justice,Justice Organizational,Balanced Justice Majority,Career Managers,Two-Level Model,Public Organizations}, title_fa = {طراحی الگوی دو سطحی ارتقای شغلی مدیران بر مبنای عدالت سازمانی در سازمان های دولتی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {از آن جا که سازمان ها شامل مجموعه ای از انسان ها هستند، نیاز به توجه به مفاهیمی چون معنویت و دیگر مفاهیم وابسته به آن، در سازمان ها نیز رو به افزایش است. از جمله ی این مفاهیم، عدالت و به طور خاص، عدالت سازمانی، است که لازم است تا درباره آن بررسی بیشتری صورت گیرد. در این مقاله، با تاکید بر محور قرار دادن عدالت سازمانی، به عنوان یکی از ارکان پویایی، رشد، نفوذ و هوشمندیِ سازمان های دولتی در جامعه و همچنین با نگاهی دقیق به مقولة ارتقای شغلی مدیران در سازمان های دولتی کشور، الگویی دوسطحی و نهادی و مبتنی بر فرهنگ و عدالت اسلامی برای این گونه سازمان ها، ارایه شده است. \r\nبه منظور طراحی الگوی مفهومی تحقیق، ابتدا به مفهومی واحد از چترگستری عدالت، به عنوان گفتمانی اثباتی اشاره شده است و سپس با مبنا قرار دادن این گفتمان و تشخیص شاخص های عدالت سازمانی، عوامل مؤثر در فضای ارتقای شغلی مدیران در سازمان های دولتی کشور، مورد بررسی قرار گرفته است. به کارگیری این عوامل نیز در دو سطح حقیقی و واقعی است؛ به این صورت که عوامل به کارگرفته شده در فضای واقعی آن چه هست، همان عوامل موجود در سازمان ها است و عوامل به کار گرفته شده در فضای حقیقی آن چه باید باشد، شاخص های اصلیِ سازة الگو را تشکیل می دهند.\r\nروش تحقیق در این مطالعه، کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی است که به بررسی شاخص های مبنایی، با محور قرار دادن عدالت در فلسفة مدیریت اسلامی، پرداخته است که بر اساس آن، الگویی دو سطحی به منظور ارتقای شغلی مدیران در سازمان های دولتی، با الزامات جمهوری اسلامی ایران و سازمان های دولتی هم تراز آن، طراحی و ارایه شده است. این تحقیق، نگاهی هدف مند بر مقولة ارتقای شغلی دارد که مبتنی بر عدالت سازمانی با توجه به ترکیبی نهادی از دو سطح واقعی و حقیقی در ارتقای شغلی است. بر این اساس، یافته های آن برای رشد و گسترش اثربخشی و هوشمندی در سازمان های دولتی، مفید خواهد بود. همچنین، نتایج آماری این تحقیق نشان دهنده اهمیت مضاعف مؤلفههای ارتقای شغلی در سطح حقیقی عدالت سازمانی مبتنی بر عدالت متوازن حداکثری از دیدگاه مدیران و صاحب نظران، با فراوانی 88 درصد نسبت به 75 درصد سطح واقعی است که نشان دهنده ی تفاوت درصدی معناداری است.}, keywords_fa = {عدالت,عدالت سازمانی,عدالت متوازن حداکثری,ارتقای شغلی مدیران,الگوی دو سطحی,سازمان های دولتی}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42823.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42823_5f4a71a711e127ac9a9fd0d3b8e3379d.pdf} } @article { author = {Rahmani, Nima and Irajpour, Alireza}, title = {Presenting a Model in Order to Appoint Maintenance Effective Strategies, Using Lean Thinking Approach}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {43-62}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {In the competitive world of today, managers try to coordinate their under controlled organization with existing competitive field and with establishing the competitive benefits such as on time delivery and high quality production and decreasing the finished cost , try to make a proper condition in entrepreneurship the maintenance has a key role in decreasing the expenses and increasing the production capacity and quality and efficiency and fidelity on machines and finally resulting in organizational purposes, This article is to provide an applied model to determine affective strategy of maintenance with lean thinking using the ideas of maintenance expert in 9 production site, in provided approach , ,in this approach the model will be provided by considering the lean criterion’s relationship of maintenance process through dematel ,and giving weight to maintenance indices by entropy and indices ranking by TOPSIS model. In this model relationship between the lean components has been established to provide the targets of maintenance indices for reaching the optimum results in maintenance procedure.}, keywords = {lean thinking,Maintenance Strategy,Lean Maintenance,Leading and Lagging Performance Indicators,MCDM}, title_fa = {ارایه الگویی به منظور تعیین راهبرد اثر بخش تعمیرات و نگهداری با استفاده از رویکرد تفکر ناب}, abstract_fa = {امروزه مدیران صنایع تولیدی، در تلاش اند که در محیط های رقابتی، سازمان تحت مدیریت خود را با فضای موجود هماهنگ کرده و با ایجاد مزیت های رقابتی هچون تحویل به موقع، بالا بردن کیفیت محصول و پایین آوردن بهای تمام شده، بتوانند موقعیت مناسبی را رای کسب کار خود ایجاد نمایند. نگهداری و تعمیرات نقش کلیدی در کاهش هزینه، کم کردن توقف ماشین آلات و افزایش ظرفیت تولید، کیفیت و بالا بردن بهره وری و قابلیت اطمینان ماشین آلات و در نتیجه تحقق اهداف سازمانی دارد. این مقاله به دنبال ارایه ی الگویی کاربردی است تا از طرق آن به تبیین یک راهبرد اثر بخش و بهینه برای نگهداری و تعمیرات با رویکرد تفکر ناب و با استفاده از نظرات کارشناسان نگهداری و تعمیرات در 9 سایت تولیدی، بپردازد. در این رویکرد، با بررسی روابط معیارهای ناب سازی فرآیندِ نت از طریق DEMATEL و وزن دهی شاخص های نت با آنتروپی و رتبه بندی معیارها با TOPSIS ، ارایه الگو صورت می پذیرد. در این الگو، روابط بین مولفه های ناب سازی در راستای تامین اهداف شاخص های نت، برای رسیدن به بهینه ترین نتایج در فرآیند نت، تبیین شده است.}, keywords_fa = {تفکر ناب,راهبرد نگهداری و تعمیرات,نگهداری و تعمیرات ناب,شاخص های پیش رو و پس رو نگه داری و تعمیرات,تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42824.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42824_4455f93f04e7b0da6dc9af1888de4fec.pdf} } @article { author = {Manteghi, Manochehr and Karbasian, Mahdi and Ali Mohammadi, Abbas}, title = {Drawing the Chart of Organizational Learning Performance (Case Study: An Industry Co.)}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {63-79}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = { Increasingly expansion of competition among organizations in current century has caused them to look for the ways for obtaining competitive advantage and to win in the competition arena. Organizational learning is considered as one of the tools of acquiring competitive advantage for managers of the current organizations. This article tries to investigate organizational learning in an industry company. The research data are collected by using organizational questionnaire based on the “marquad” model. The under study community of this research includes all experts of company, sample volume is determined as 284 persons according to sampling procedure of “Morgan” table, in this research after collecting required data the gap between perceptions and expectations of experts is determined by organizational learning constituents. Then critical indicators of learning in organization are determined based on drawing of significance-performance matrix. Results reveal that the most important critical indicators of organizational learning in company are: the methods of knowledge sharing, team working, motivational mechanisms and reward, enactment of facilitating by managers, teaching skills of system thinking, creativity, innovations and experiencing in personal.}, keywords = {Competitive advantage,organizational learning,"Marquad" Model,knowledge sharing}, title_fa = {ترسیم نقشه عملکرد یادگیری سازمانی مطالعه موردی: در یک شرکت صنعتی}, abstract_fa = {افزایش روز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی، باعث شده تا آنها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت باشند. یادگیری سازمانی، یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمانهای کنونی به شمار می آید. مقاله حاضر، درصدد بررسی یادگیری سازمانی در یک شرکت صنعتی است. داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه ی یادگیری سازمانی بر اساس الگوی مارکواد، جمع‌آوری شده است. جامعه ی مورد مطالعه ی این تحقیق را همه ی کارشناسان شرکت مزبور تشکیل می‌دهند که براساس روش‌ نمونه‌گیری جدول مورگان، حجم نمونه 284 نفر تعیین شد. در تحقیق حاضر، پس از جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز، شکاف بین ادراکات و انتظارات کارشناسان از مولفه‌های یادگیری سازمانی مشخص شد. سپس براساس ترسیم ماتریس اهمیت ـ عملکرد، شاخص‌های بحرانی یادگیری در سازمان تعیین شدند. نتایج تحقیق نشان می دهند که مهم ترین شاخص‌های بحرانی یادگیری سازمانی در شرکت، شیوه های تسهیم دانش، انجام کار گروهی، مکانیزم های انگیزشی و پاداش، ایفای نقش تسهیلگری توسط مدیران، آموزش مهارت‌های تفکرسیستمی، خلاقیت، نوآوری و تجربه کردن در کارکنان است.}, keywords_fa = {مزیت رقابتی,یادگیری سازمانی,الگوی مارکواد,شرکت,تسهیم دانش}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42825.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42825_79c9575eed99c27bf15ed23c9d1ea127.pdf} } @article { author = {Dehghani Poudeh, Hossein and Bagheri, Abolfaz and Booshehri, Alireza and Noor Mohammad Nasr Abadi, Gholam Reza}, title = {Factors Affecting the Outcomes of University-Industry Collaboration in Advanced Technologies}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {81-105}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {The aim of this research has been to assess factors affecting the outcomes of university-industry cooperations in 4 advanced technology areas of nanotechnology, biotechnology, aerospace and information technology. By reviewing the literature and global experience, a preliminary model was developed and used to analyse the university-industry cooperative projects. Factors affecting the outcomes of technological cooperations were categorised in four categories, namely individual, organizational, institutional and interactive factors. The model was confirmed using interviews with 20 experts the field of science and technology policy and then used to do a survey with the participation of 279 researchers working on cooperative projects as respondants. Finally, confirmative factor analysis and path analysis were done.}, keywords = {University-Industry Cooperation,Cooperation Outcomes,Technology Transfer,Science and technology policy}, title_fa = {عوامل موثر بر دستاوردهای همکاری صنعت و دانشگاه در فنّاوری های پیشرفته}, abstract_fa = {هدف این تحقیق ارزیابی عوامل موثر بر دستاوردهای همکاری صنعت و دانشگاه در 4 حوزه تکنولوژی پیشرفته نانو، زیستی، هوافضا و فناوری اطلاعات بوده است. در این تحقیق ابتدا با مرور ادبیات و تجربیات جهانی و با جمع بندی مطالعات انجام شده در این حوزه، الگوی اولیه تحقیق تدوین شده و الگوی طراحی شده در سطح پروژه‌های همکاری میان صنعت و دانشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عوامل موثر بر دستاوردهای همکاری‌های فنّاوری در چهار دسته عوامل فردی، سازمانی، نهادی و تعاملات دسته بندی شده‌اند. این مدل از طریق مصاحبه با 20 خبره حوزه سیاست گذاری علم و فنّاوری کشور صحه‌گذاری شده و سپس از طریق پیمایش پرسشنامه‌ای و با نظر‌خواهی از 279 محقق فعال در این پروژه ها در چارچوب تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌است.}, keywords_fa = {همکاری دانشگاه و صنعت,دستاوردهای همکاری,انتقال فنّاوری,سیاست گذاری علم و فنّاوری}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42826.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42826_7f64a8017ebfdcb680214eaa83ddce7b.pdf} } @article { author = {Rahimi, Farajallah and Qasemi, Afshin and Ahmadi, kiomars}, title = {The Designing of Model of Influence Factors in Organizational Citizenship Behaviorand the Role of it in Employees’ Performance}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {107-123}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {This study has been implemented to investigate the effect of context factors on the organizational citizenship behavior and employees’ performance. To this aim a questionnaire for measuring these variables has been designed and by being sure about validity and reliability of the measuring instrument by confirmation and exploration factor analysis has been distributed among a sample including 325 bank employees. The research methodology of this study is descriptive-correlational and in a clear manner based on the structural equations’ model. The obtained result of the research model indicated that the context factors can affect the citizenship behavior and the employees’ behavior of these banks according to the path analysis model presented. Also, among the context factors individual factors have more determining effect of the organizational citizenship behavior than other factors. At the end, in order to achieve better performance through settling the organizational citizenship behavior some suggestions have been presented.}, keywords = {Individual factors,management factors,Organizational Factors,organizational citizenship behavior,Employees’ Performance}, title_fa = {طراحی عوامل مؤثر بر رفتارهای شهروندی سازمانی و نقش آن در عملکرد کارکنان}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل زمینه ای بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان انجام شده است. بدین منظور، پرسشنامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی شده است و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، در میان نمونهای متشکل از 333 نفر از کارکنان هفت بانک منتخب توزیع شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری است. نتایج حاصل از الکوی تحقیق نشان داد که عوامل زمینه ای می توانند بر اساس مدل تحلیل مسیر ارایه شده بر رفتار شهروندی و عملکرد کارکنان این بانکها، تاثیر بگذارد. همچنین از بین عوامل زمینه ای، عوامل فردی بیشتر از سایر عوامل، قدرت تبیین کنندگی رفتار شهروندی سازمانی را دارند. در پایان، به منظور دست یابی به عملکرد بهتر از طریق استقرار رفتار شهروندی سازمانی، پیشنهادهایی برای مدیران ارایه شده است.}, keywords_fa = {عوامل فردی,عوامل مدیریتی,عوامل سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,عملکرد کارکنان}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42827.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42827_eb29d80d8abeddfd82fca726f0f9e973.pdf} } @article { author = {Sefidchian, Salman and Mojarrab, Elham}, title = {Developing a Local Model of Organizational Culture for Cultural Organizations of Astan-e-Ghods-e-Razavi: A Qualitative Study}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {125-139}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {Organizational Culture (OC) as one of the basics in coordinating and controlling organizational behavior has great importance. Domestic model of OC is a basic tool in managing OC of cultural-religious organizations. With attention to importance of creating domestic model and role of culture in cultural-religious organizations, this research develops a domestic model of OC for Astan-e-Ghods cultural institutions. This is a qualititative study regarding to its approach and purpose. Central question of research is: which factors is ideal for OC of Astan e Ghods cultural institutions. In first phase, with reviewing and analyzing (a) available models of OC, (b) 20 years vision of Astan e Ghods, and (c) general strategies of administrative system, prime modal is developed with 22 factors and 6 dimensions. In second phase, 14 deep interviews are done with cultural managers. In third phase, data is analyzed with inductive and deductive content analysis. Final model is developed with 24 revised factors in 5 dimensions. Statistical population is managers employed in Astan e Ghods cultural institutions and sampling method is snowball. In close section of article, we discuss about recommendations for cultural institutions and future researches. Final model proofs existing models have not universality for cultural institutions and 5 dimensions should be noticed in managing culture in these organizations: human development and munificence, consistency, adaptability and interactionism, mission, and communication.}, keywords = {Organizational Culture,Cultural Institutes,Context Analysis}, title_fa = {ارایه الگوی بومی از فرهنگ سازمانی برای مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی: مطالعه ای کیفی}, abstract_fa = {فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از پایه های ایجاد هماهنگی و کنترل رفتار سازمانی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. وجود ِالگوی بومی شده از فرهنگ سازمانی در مدیریت کردن فرهنگ سازمان های فرهنگی مذهبی، گامی اساسی در مدیریت فرهنگ این سازمان هاست. با توجه به اهمیّت تدوین مدل بومی و نقش فرهنگ در سازمان های فرهنگی مذهبی، این تحقیق تلاش می کند تا برای اولین بار، براساس سند راهبردی و نظر مدیران فرهنگی، الگویی بومی از فرهنگ سازمانی برای مؤسسات فرهنگ آستان قدس رضوی ارایه دهد. این تحقیق از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه ای است. سوال اصلی تحقیق عبارت است از این که: چه مؤلفه هایی برای فرهنگ سازمانی ِمؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، مطلوب است؟ در گام اول، با بررسی و تحلیل الف الگوهای موجود از فرهنگ سازمانی، ب سند چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی و ج سیاست های کلّی نظام اداری، مدل اولیه تحقیق با 22 مولفه در 6 بُعد تدوین شد. در گام دوم، 14 مصاحبه عمیق با مدیران فرهنگی انجام شد. در گام سوم، داده ها مورد تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی قرار گرفتند. در نهایت مدل نهایی تحقیق با 24 مولفه ی بازتعریف شده در 5 بُعد تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق، مدیران فرهنگی شاغل در مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی و روش نمونه گیری، گلوله برفی بوده است. در انتهای مقاله، پیشنهادهایی برای مؤسسات فرهنگی آستان و تحقیقات آتی ارایه شده است. الگوی نهایی تحقیق، نشان می دهد که الگوهای موجود از فرهنگ سازمانی، جامعیت لازم برای مؤسسات فرهنگی را نداشته اند و 5 بُعد مقابل باید در مدیریت فرهنگ این سازمان ها مورد توجه قرار گیرند که عبارت اند از: پیشرفت و کرامت انسانی، ثبات گرایی، انطباق پذیری و تعامل گرایی، مأموریت و ارتباطات.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,مؤسسات فرهنگی,تحلیل محتوا قیاسی و استقرایی}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42828.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42828_7f8cb11326b4ee94021f69f3a7a4da80.pdf} } @article { author = {Mousavi, Mohammad and Sarlak, Mohammad Ali and Abesy, Saeed and Moradi, Morteza}, title = {Assessment of Organizational and Managerial Wisdom in the Various Levels of Government Agencies with a View to the Philosophical Dimensions}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {141-163}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {This paper viewed organization and management issues from wisdom perspective. It studied wisdom from individual, interpersonal, organizational and strategic level. The purpose of this study was to investigate the effects of philosophical wisdom dimensions such as; logic, ethics, aesthetics, epistemology and metaphysics on four aforementioned levels. The population of the research was 7491 employees in offices of Hamedan province, on which 381 employees were selected as samples. To collect data from the field, 100 item questionnaire was used. Delphi technique was used in three rounds to design the final questionnaire. Delphi panel of 21 faculty members was formed. Questionnaire was validated through confirmatory factor analysis and its reliability was confirmed by Cronbach’s alpha. According to conceptual model 4 hypotheses were developed to examine the relationship between these variables mutually. In order to test the hypotheses, LISRE program and Path Analysis Model (PAM) was used. The correlation results show positive and significant relationship between dimensions of philosophical wisdom in different levels. Furthermore, positive and significant relationship between the level of managerial and organizational wisdom with dimensions of each level was supported as well. Nevertheless results using LISREL program indicated was supported as well. Nevertheless results using LISREL program indicated that three levels: interpersonal, organizational, and strategic had a significant and positive effect on managerial and organizational wisdom. But there was no significant relationship between philosophical wisdom and managerial and organizational wisdom at the individual level.}, keywords = {wisdom,Logic,ethics,Aesthetics,Epistemology,Metaphysics}, title_fa = {سنجش و ارزیابی خرد سازمانی و مدیریتی در سطوح مختلف سازمانهای دولتی با نگرشی به ابعاد فلسفی}, abstract_fa = {در این مقاله با نگاهی خردگرایانه به مدیریت و سازمان سعی شده است در سطوح مختلف فردی، بین فردی، سازمانی و راهبردی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات ابعاد فلسفی خرد یعنی؛ منطق، اخلاق، زیبایی‌شناسی، شناخت‌شناسی و متافیزیک در چهار سطح ذکر شده است. جامعه آماری 7491 نفر از کارکنان اداره های کل استان همدان بودند که 381 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات میدانی، از پرسشنامه‌ای با 100 سؤال استفاده شده است. برای طراحی پرسشنامه، از تکنیک دلفی در طی سه مرحله، استفاده شده است. اعضای پانل دلفی، شامل 21 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه، بوده اند. بعد از توافق عمومی در مورد پرسشنامه، روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج همبستگی دو به دو و مجزا در بین سطوح مختلف نشان میدهد که ابعاد فلسفی خرد در هر چهار سطح با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری دارند و همچنین با خرد مدیریتی و سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری دارند. امّا نتایج تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار LISREL نشان داد که ابعاد فلسفی خرد در سه سطح بین فردی، سازمانی و راهبردی اثر مثبت و معناداری بر خرد مدیریتی و سازمانی دارند، امّا ابعاد فلسفی خرد در سطح فردی تأثیر معناداری بر خرد مدیریتی و سازمانی ندارد.}, keywords_fa = {اخلاق,خرد,زیبایی‌شناسی,متافیزیک,شناخت‌شناسی}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42829.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42829_2a0a62a3a2b08e3b345c8703382670d7.pdf} }