@article { author = {Molavi, Behnam and Ghanbarpour, Farshid and Ansari, Reza and Esmaelian, Majid}, title = {Proposing an Approach for Enhancing Organizational Agility Using Fuzzy Quality Function Deployment Technique - A Case Study}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {5-22}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {Agility is perceived as the dominant competitive vehicle for all organizations in an uncertain and ever-changing business environment. Due to the existence of different working environments in different organizations, their strategic needs differ; therefore, in order to reach the high level of agility, they need to alignment their capabilities and Providers of agility with their environmental needs. This study is thus set to presents a new approach to agility improvement by making use of quality function development technique and implementing two houses of quality. To this end in the first phase, the main drivers of the enhancing organizational agility were identified. In the second and third phases of the study, the major capabilities and Providers to overcome agility driver were distinguished respectively. The present study has been conducted in one of the manufacturing departments and the findings suggest that IT and technology management play a more crucial role in improving organizational agility than other factors.}, keywords = {Organizational Agility,Agility Driver,Agility Capabilities,Agility Providers,FQFD}, title_fa = {ارایه رویکردی به منظور بهبود چابکی سازمان با به کارگیری تکنیک گسترش کارکرد کیفیت فازی مطالعه موردی یک صنعت قطعه ساز در بخش صنایع هوایی کشور}, abstract_fa = {امروزه دنیای کسب و کار با تغییرات و آشفتگی های شدید و فزاینده ای مواجه است و این موضوع، سازمان های کنونی را با چالش های بسیاری روبرو ساخته است. به منظور غلبه بر این تغییرات و آشفتگی های محیطی، چابکی سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی مهم برای سازمان ها محسوب می شود. برای دست یابی به سطح چابکی مطلوب، سازمان ها نیازمند یکپارچه سازی توانمندی ها و توانمندسازهای داخلی خود با نیازها و مطالبات محیط خارج سازمان است. در این تحقیق با استفاده از تکنیک گسترش کارکرد کیفیت QFD و تدوین خانه کیفیت HOQ دو مرحله ای فازی، رویکردی برای بهبود چابکی سازمان ها ارایه شده است. بدین منظور، در گام اول مهم ترین محرک های چابکی سازمان نیازمندی های محیطی شناسایی شده و سپس در گام دوم و سوم به ترتیب مهم ترین توانمندی ها و توانمندسازهای چابکی مورد نیاز سازمان، بهمنظور پاسخ گویی به نیازها و غبله بر فشارها و محرک های محیطی انتخاب می شوند. تحقیق حاضر در یک صنعت قطعه ساز فعال در بخش صنایع هوایی کشور صورت گرفته است و نتایج آن بر برتری توانمندسازهای فن آوری اطلاعات و مدیریت فن آوری نسبت به سایر عوامل، در بهبود سطح چابکی سازمان، دلالت دارد.}, keywords_fa = {چابکی سازمانی,محرک های چابکی,قابلیت های چابکی,توانمندسازهای چابکی,FQFD}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42830.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42830_66b5d2fbf084eb1774422a9dc6a83d85.pdf} } @article { author = {Kasaei, Masood and Adeli, Majid and Ahmadi, Alireza}, title = {Formulating and Evaluating of Strategies by Using a Hybrid SWOT and Fuzzy ANP Approach: A Case Study for Communication Services Industry}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {23-44}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {SWOT analysis is one of the most important tools for decision makers in the process of strategic management. This tool enables managers to identify internal and external factors affecting organizational strategy, so this analysis is a good tool for strategy formulation. SWOT analysis has shortcomings as well. It is not able to assess interdependencies among identified factors and only presents a list of qualitative factors and strategies. Researchers have developed different methods to quantify this technique but these methods have shortcomings. In this paper we have developed a fuzzy method for weighting formulated strategies. With this method, the ambiguity of the views of decision makers are considered in the model we have used FANP tecnique for taking interdependencies among factors and internal interdependencies of factors into account. The results of our technique are more accurate and realistic than other common methods like AHP because of considering interrelationships and uncertainty. Finally, the proposed model was tested in a case study of a communication services industry and the strategies were formulated and ranked.}, keywords = {strategic management,SWOT Analysis,Fuzzy ANP Method,Communication Industry,Strategy Assessment}, title_fa = {تدوین و ارزیابی راهبرد با رویکرد ترکیبی SWOT و ANP فازی مطالعه موردی صنعت خدمات ارتباطات}, abstract_fa = {تحلیلSWOT ، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تصمیم‌گیران در فرآیند مدیریت راهبردی است. این ابزار، مدیران را قادر به کشف و شناسایی عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر راهبرد سازمان می‌کند. در نتیجه، این تحلیل ابزار خوبی برای تدوین راهبرد است. تحلیل SWOT دارای کاستی‌هایی نیز هست. این تحلیل توانایی ارزیابی وابستگی های موجود در بین عوامل شناسایی‌شده را ندارد و تنها فهرستی از عوامل و راهبرد‌ها را به‌صورت کیفی بیان می‌کند. محققین روش‌های گوناگونی را برای کمّی کردن SWOT توسعه داده‌اند اما این روش‌ها جامع نبوده و کمبودهایی دارند. در این تحقیق، یک تکنیک فازی برای وزن دهی کمّی راهبرد های SWOT تدوین و توسعه داده است. با این روش، ابهام موجود در نظرات تصمیم گیران در الگو در نظرگرفته می‌شود. برای در نظر گرفتن وابستگی میان عوامل و وابستگی‌های درونی عوامل، از تکنیک ANP فازی استفاده شد زیرا این تکنیک وابستگی‌های درونی عوامل را نیز درنظر می‌گیرد، درحالی‌که تکنیک‌های رایج فعلی از جمله AHP عوامل را مستقل در نظر می‌گیرند. نتایج حاصل از تکنیک ارایه شده به‌دلیل در نظر گرفتن ابهام نظرات تصمیم گیران و روابط درونی عوامل، دقیق‌تر و واقعی‌تر از سایر روش‌های رایج است. نهایتاً الگوی ارایه‌ شده با یک مطالعه موردی در صنعت خدمات ارتباطی مورد آزمون قرار گرفت و راهبرد های برتر استخراج و رتبه‌بندی شدند.}, keywords_fa = {SWOT,روش تحلیل شبکه فازی,صنعت ارتباطات}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42831.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42831_d91ca70f189b6e9d40eb1976f9ca9b32.pdf} } @article { author = {Akbari, Mahdi and Ali Ahmadi, Alireza and Keshavarz, Mohammad Ali}, title = {Design and Development of Assessment Model for Strategy Management with System Approach Based on Structural Equation Modeling (SEM)}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {45-65}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {Because of the flexibility and quick response against changing environment, better use of human resources and their knowledge and make better decisions are necessary for the success of small and medium sized businesses. Thus implementing the knowledge management system with a dynamic approach has an important role in developing and progression of an organization. The results of research show that small and medium sized businesses have different approach for knowledge management in compare with large businesses. Use of network is an important specification of this kind of institute. Knowledge management can be shared in this network. On the other hand to gain a competitive advantage is a key asset in todays’ trade. In this regards according to experts, open space among staff to explore opportunities is very importan. In this article previous items will be concerned and a dynamic approach model for implementing knowledge management in small and medium sized business will be discussed.}, keywords = {Knowledge Management,knowledge management strategy,Dynamic Planning}, title_fa = {طراحی و توسعه الگوی سنجش مدیریت راهبرد با رویکرد سیستمی مبتنی بر الگوسازی معادلات ساختاری SEM}, abstract_fa = {با وجود توسعه شایسته سوابق علمی و تجربیِ اجرایی کردن راهبردها با استفاده از روش ارزیابی متوازن، هنوز تعداد زیادی از سازمان ها در سنجش اثربخش مدیریت راهبرد ناکام مانده اند. ازجمله دلایل این ناکامی، ترجمه نامناسب ارکان جهت ساز و راهبردها به اهداف راهبردی کنترلی و نبود رویکردی شفاف در سنجش اطمینان از جامعیت، توازن و اعتبار اهداف راهبردی کنترلی منتج از فرآیندفرآیند مدیریت راهبرد است. این مقاله، به دنبال طراحی و توسعه الگوی سنجش مدیریت راهبرد است. در این بررسی، برای سنجش مدیریت راهبرد که مبتنی بر تزریق نگاه سیستمی به روش ارزیابی متوازن و تبلور روش ترجمه سیستمی راهبرد است؛ ضمن انجام مطالعات کتابخانه ای و بهره مندی از نظرات خبرگان، از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. بر این اساس، سنجش مدیریت راهبرد به عنوان متغیر پنهان اصلی، متاثر از ارزیابی چهار لایه سیستمی ورودی، فرآیندفرآیند، خروجی و پیامد درنظر گرفته شده است. همچنین، مولفه های کلیدی 26 گانه سازه های چهارگانه سیستمی، در قالب متغیرهای مشاهده شده و خود این چهار سازه و متغیر سنجش مدیریت راهبرد به عنوان متغیرهای پنهان، در چارچوب الگوهای تحلیل عاملیCFA مرتبه اول و دوم تجزیه و تحلیل شدند. نتایج کاربرد روش شناسی پیشنهادی در یکی از شرکتهای تابعة یک هلدینگ صنایع غذایی، گواه برازش و اعتبار قابل قبول الگوی سنجش مدیریت راهبرد با رویکرد سیستمی است.}, keywords_fa = {روش ارزیابی متوازن,روش ترجمه سیستمی راهبرد,مدیریت راهبرد,لایه های سیستمی,الگوسازی معادله ساختاری}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42832.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42832_0fcdf8cc2e772f606827d9e21e27f5a9.pdf} } @article { author = {Shahraki, Alireza}, title = {Evaluation and Ranking of Barriers to Industry Development and Providing Development Strategies in Sistan and Baluchestan}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {67-82}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {This research tries to identify the barriers to industry development in Sistan and Baluchestan and rank them and then provide industry development strategies in Sistan and Baluchestan. The statistical population of the present research consists of all the planners and managers of industrial organizations, Ministry of Industry and Mines Department Office of Strategic Planning and Sanat O Madan Bank in Sistan and Baluchestan. Among them using simple sampling (197 people) 38 of the planners and 158 of expert managers from the mentioned organization, were selected as expert and knowledgeable in this field as sample. In order to analyze the collected data Chi-square and Friedman tests and SPSS was used. In this regard, the barriers are put into the four groups of financial and currency credit, technology, specialist human resources and the supply of raw materials. The barriers such as lack of support from strong financial centers including banks for manufacturer, problems related to entering advanced machines and technology, capital flight from the province, assigning facilities to non-specialist people, specialized labor flight from the province, and lack of incentives for investing in the province are among the most important barriers to industrial development; and strategies are provided to remove them.}, keywords = {Industry Development,Industry Development Strategies,Barriers to Industry Development}, title_fa = {بررسی و رتبه بندی موانع توسعه صنعت و ارائه راهکارهای توسعه آن در استان سیستان و بلوچستان}, abstract_fa = {در این تحقیق سعی کرده‌ایم موانع توسعه صنعت استان سیستان وبلوچستان را شناسایی و به رتبه بندی موانع پرداخته و سپس راهکارهای توسعه صنعت در استان سیستان و بلوچستان را بیان نماییم. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه برنامه ریزان و مدیران واحدهای صنعتی و سازمان‌های وزارت صنایع و معادن، اداره معاونت برنامه ریزی راهبردی و بانک صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان می‌باشد. از این میان از روش نمونه گیری ساده 196 نفر 38 نفر از برنامه ریزان و158 نفر از مدیران خبره سازمان‌های نامبرده به عنوان کارشناس و مطلع در این زمینه به عنوان نمونه آماری انتخاب کردیم. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از آزمون‌های آماری کای دو و فریدمن و از نرم افزار SPSS استفاده نموده‌ایم. در این راستا موانع را در چهار دسته، اعتبارات مالی و ارزی، تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص و تامین مواد اولیه تقسیم بندی کرده‌ایم موانع همراهی نکردن مراکز قوی مالی از جمله بانکها در حمایت از تولید کننده، مشکلات مربوط به ورود ماشین آلات و تکنولوژی پیشرفته، فرار سرمایه از استان، واگذاری تسهیلات به افراد غیر متخصص، فرار نیروی کار متخصص از استان و کمبود امتیازات و مشوقهای سرمایه گذاری در استان از مهمترین موانع توسعه صنعتی می‌باشند و راهکارهایی برای رفع این موانع داده شده است.}, keywords_fa = {توسعه صنعت,راهکارهای توسعه صنعت,موانع توسعه صنعت}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42833.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42833_807c96742f1a86a5ce23aea546abdcc2.pdf} } @article { author = {Hashemi, Seyyed Ramin and Tavakoli, Gholam Reza}, title = {Co-Creation Paradigm in High-Tech Industries: An Opportunity for Mutually Creating Value (A Study of Defense Industry)}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {83-121}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {Marketing moved from good-centered view -in which tangible results and discrete transactions are in center - to service-centered view in which intangibles, exchange processes and communications are in center. Customers and organizations spread their activities to each other and creating and exploiting value occur jointly and in the same time for each party. Co creation of value - active participation of customer in value creating activities of organization - is the key principle of this newfangled view. Participation Potential of Customers in different stages of high tech organization’s value chain is studied in this article. This study is based on survey in high tech industry and through a questionnaire that researchers design. This research shows that participation potential is high in almost every main stage of value chain and just in production stage is moderate. Current participation is low and difference between participation potential and current participation is significant.}, keywords = {Service Dominant View of Marketing,Value chain,Co-creation of Value,Customer Participation}, title_fa = {اَبَر الگوی خلق مشترک در صنایع پیچیده دارای فناوری پیشرفته: فرصتی برای هم آفرینی ارزش (با تاکید بر صنایع دفاعی)}, abstract_fa = {بازاریابی از دیدگاه کالا محور که در آن نتایج مشهود و تراکنش‌های مجزا در مرکز قرار دارد به دیدگاه خدمت محور که در آن نامشهودات، فرایندهای مبادله و ارتباطات در مرکز قرار دارد، حرکت کرده است. مشتریان و برخی سازمان‌های پیشروی بین‌المللی در حال گسترش فعالیت‌های خود را به سمت یکدیگر بوده و مطابق با ادبیات خلق و استخراج ارزش برای دو طرف به صورت مشترک و همزمان انجام می‌پذیرد. خلق مشترک ارزش به معنای مشارکت فعال مشتری در فعالیت‌های ارزش ساز سازمان یکی از محوری‌ترین اصول این دیدگاه نوظهور می‌باشد. پرسش اساسی اینجاست که این مشارکت فعال در چه صنایعی و در کدام مراحل از زنجیره ارزش آن‌ها مفید است. در این مقاله پتانسیل مشارکت مشتری در مراحل گوناگون فرایند خلق ارزش صنایع پیچیده دارای تکنولوژی پیشرفته و میزان کنونی این مشارکت مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی از طریق پیمایش در صنعت و از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. روایی محتوایی این پرسشنامه از طریق نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.8۹۶ تایید شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان صنایع دفاعی آشنا با کل زنجیره ارزش سازمان‌های دارای تکنولوژی پیشرفته فعال در این صنعت بوده است. با استفاده از روش‌های آماری استنباطی و آزمون‌های مقایسه میانگین و مقایسه زوجی نشان داده شده است که این پتانسیل تقریباً در تمامی مراحل اصلی زنجیره ارزش بالا بوده و تنها در مرحله تولید پایین بوده است. با استفاده از آزمون فریدمن نشان داده شده که پتانسیل مشارکت در مرحله درک نیاز مشتری بیشترین بوده است و بعد از آن مرحله بهره برداری و نگهداری، مرحله مدیریت پایان عمر بیشترین پتانسیل را داشته‌اند. میزان کنونی مشارکت مشتری در تمامی مراحل پایین ارزیابی شده و اختلاف پتانسیل و میزان مشارکت در تمامی مراحل معنی دار بوده است.}, keywords_fa = {دیدگاه خدمت محور بازاریابیزنجیره ارزشخلق مشترک ارزش مشارکت مشتری}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42834.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42834_e027554f2543e8bf47dbbc3397310130.pdf} } @article { author = {Nazarizadeh, Farhad and Mahdi-Nejadnouri, Mohammad and Hejazi, Seyyed Reza}, title = {The Role of Individual Factors in Innovation Success in Iran’s Defense Industry}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {123-138}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = { Innovation is a key factor in transition into the defense industries new era. Although, innovation success in defense industries depends on many factors. Previous studies have mentioned many factors contain of individual, organizational & environmental ones, which affect innovation success. Although all of these factors are important, some researcher emphasis on importance of organizational factors, while due to the technology based nature of defense industries, other researches emphasis on the importance of individual factors. In this study, after explaining innovation success dimensions and components, we identify individual influencing factors. Then with the help of 13 defense experts, we try to refine the factors according to the field. In the next step, by the means of surveying methods, we study individual factors impacts on radical and incremental innovation. Our research results show that seven of nine individual factors have a meaningful impact on innovation success, while the ranking and priority of these factors differ in radical and incremental innovation. In addition, according to this study, based on the importance, the three main component of innovation success in defense industries are opportunity creation for future wars, responding to army current needs, and gaining economical profits.}, keywords = {Innovation success,Individual factors,radical innovation,incremental innovation,Defense Industry}, title_fa = {نقش عوامل فردی در موفقیت نوآوری‌های صنعت دفاعی ایران}, abstract_fa = {نوآوری یکی از موضوعات کلیدی در گذار به سوی موج جدید صنایع دفاعی است. اما، موفقیت نوآور‌ی‌هایی که در صنعت دفاعی شکل‌ می‌گیرند، تحت تاثیر عوامل متعددی ‌است. در این میان، محققان، به عوامل متعددی اشاره کرده‌اند که موفقیت نوآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این عوامل شامل عوامل محیطی، سازمانی و فردی می‌شوند. گرچه همه این موارد تاثیرگذارند، اما بعضی از محققان بر نقش و اهمیت عوامل سازمانی در موفقیت نوآوری، تاکید بیشتری دارند. از سوی دیگر، برخی از صاحب‌نظران نیز با توجه به فنآوری‌محور بودن صنعت دفاعی، بر اهمیت عوامل فردی تاکید زیادی دارند. در این تحقیق، ابتدا به‌ شناسایی عوامل فردی موثر 9عامل و همچنین تبیین ابعاد و مولفه‌های 3 مولفه موفقیت نوآوری پرداخته شده ‌و سپس به کمک سیزده نفر از صاحب‌نظران دفاعی، عوامل موثر بر موفقیت نوآوری، پالایش شده است. در مرحله‌ی بعد، به روش توصیفی پیمایشی و با کمک نظرات 100 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع دفاعی، تاثیر این عوامل فردی، به‌تفکیک بر نوآوری‌های جهشی و تدریجی، بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهند که از بین 9 عامل فردی شناسایی شده، 7 عامل بر ابعاد موفقیت نوآوری تاثیر معنی‌داری داشته که البته اولویت و رتبه‌بندی عوامل در نوآوری‌های جهشی و تدریجی متفاوت است. همچنین براساس نتایج، مولفه‌های سه گانه موفقیت نوآوری در صنعت دفاعی به ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: فرصت‌آفرینی برای جنگ‌های آینده،‌ تامین مطالبات و نیازهای جاری نیروهای مسلح و کسب منافع اقتصادی.}, keywords_fa = {موفقیت‌ نوآوری,نوآوری جهشی,نوآوری تدریجی,عوامل فردی,‌صنعت دفاعی}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42835.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42835_9305690a98c3a2d4f5a05cae2834919d.pdf} } @article { author = {Taj Abadi, Hossein and Shojaei, Mohammad Reza and Najafi Yarandi, Mohammad Ali}, title = {Studying of Critical Success Factors of Manufacturing Industry Using the Knowledge Strategy - Case Study: Part of the Automotive Industry}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {139-161}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {The current trend toward competitive markets in the country and entering the field of international trade (WTO) makes with the turbulent environment business, companies can make is to the survival and growth, according to his abilities, environmental conditions (market) and technological developments, choose different strategies .For organizations active state is required to identify facilities, opportunities and environmental threats, and targeted programs with the highest possible productivity gain from the opportunities available .Future success in challenging markets, requires enough knowledge and preparation necessary for informed and rapid response. Each enterprise development strategy based on environmental studies of the internal and external firm is developing. In this sense, environmental SWOT analysis tool to match the strengths and weaknesses within the organization with the opportunities and threats to its environment .From the perspective of this model a good strategy, strengths and strategies that maximize the opportunities and weaknesses and to minimiz threats. This paper has tried according to the theoretical research framework based on theoretical principles of strategic planning (for general) and through the strategic planning model, SWOT (specifically), a private company making car parts, identifying critical success factors to help companies evaluate matrix of internal and external factors, the current position in the industry through this model and determine the appropriate strategy to be presented.}, keywords = {strategy,Knowledge Strategy,Strategic Planning,Analytical Model K-SWOT}, title_fa = {بررسی عوامل حیاتی موفقیت صنایع تولیدی با استفاده از راهبرد دانشی مطالعه موردی : صنعت قطعه سازی خودرو}, abstract_fa = {حضور در بازارهای رقابتی، حاصل از جهانی شدن تجارت، تنها با به کارگیری راهبردی متناسب با شرایط به شدت پویای بازار، در کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا و تلاش برای حفظ آن، امکان پذیر خواهد بود. در این خصوص، لازم است که سازمان ها با مجهز شدن به دانش روز، خود را برای مقابله با هرگونه تغییری آماده کنند. امروزه در جهان، تفکر راهبردی، دانش را به عنوان مهم ترین منبع راهبردی و یادگیری را به عنوان مهم ترین قابلیت راهبردی برای کسب و کار، در نظر می گیرد. مدیران، به منظور کسب مزیت رقابتی برای سازمان هایشان و تحقق ماندگاری در بازار رقابتی کسب و کار، به این نتیجه رسیده اند که باید با به کارگیری سرمایة فکری کارکنان خود، سازمان را مدیریت کنند. برای این منظور، بسیاری از سازمان ها، طیف وسیعی از برنامه ها و پروژه های مدیریت دانش را به کار گرفته اند. با این که بسیاری از این طرح ها، از جمله مدیریت سرمایه های فکری و مدیریت دانش، مورد توجه قرار گرفته اند، اما در کمتر سازمانی، این طرح ها به عنوان نوعی راهبرد کسب و کار، در نظر گرفته می شوند. با توجه به ویژگی هایی که دانش و یادگیری با خود به همراه دارند، مانند: کسب آنها در طول زمان و غیر قابل تقلید بودن آنها برای سازمان های رقیب، لازم است که به دانش با دیدی کلان تر، نگاه کرد. بسیاری از محققان بر این باورند که مزیت راهبردی ای که مدیریت دانش با خود برای سازمان به همراه می آورد، می تواند باعث کسب اطلاعات لازم دربارة رقبا، قبل از ورود آنها به عرصة کسب و کار، شود. \r\nدر همین راستا، در کشور ما نیز سازمان ها، نباید از سایر شرکت های فعال دنیا، عقب بمانند و با توجه به این که در آینده ای نه چندان دور، ایران وارد عرصة تجارت جهانی WTO، می شود لازم است که تمام سازمان ها، به خصوص شرکت های خصوصی، برای حضور در این عرصه و ماندگاری طولانی در این بازار، آماده شوند که این نیز تنها با یک برنامه ریزی صحیح و بر اساس شناخت توانمندی های سازمان، شرایط محیط بازار و تحولات فن آوارنه و دانش روز، محقق می شود. مدل تجزیه و تحلیل SWOT سنتی، یکی از ابزارهایی است که کمک شایانی به سازمان ها، برای شناسایی وضعیت کنونی خود از طریق آگاهی از امکانات، فرصت ها و تهدیدهای محیطی، می کند که به عنوان پایه و اساس لازم، برای همه سازمان ها، محسوب می شود. پس از شناسایی وضعیت کنونی سازمان، از طریق نظام مدیریت دانش، پایگاه های دانشی و حوزه های دانشی درون سازمان، به کمک الگوی KSWOT، نقاط ضعف و قوت، بر اساس دیدگاه دانش بنیان، برای سازمان، مشخص می شود.\r\nدر این مقاله، سعی شده است تا پس از مرور ادبیات و بررسی مبانی نظری برنامه‌ریزی راهبردی به صورت عام و برنامه‌ریزی راهبردی از طریق الگوی KSWOT به صورت خاص و همچنین با شناسایی عوامل حیاتی موفقیت سازمان با کمک ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی و خارجی از دیدگاه دانشی، مدلی طراحی شود که با استفاده از آن، بتوان، موقعیت فعلی شرکت مورد بررسی در صنعت قطعه سازی خودرو را تعیین کرد و راهبرد دانشی مناسبی را به این سازمان ارایه کرد.}, keywords_fa = {راهبرد,راهبرد دانش,برنامه ریزی راهبردی,الگوی تحلیلی KSWOT}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42836.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42836_7e9522e0b02e356daf00bd8887a5fcf1.pdf} } @article { author = {Rabiei, Ali and Amini, Mohammad Taqi and Sarafrazi, A'zam}, title = {Developing an Appropriate Decision-Making Model under Organizational Crises Using MCDM Techniques, ANP. Case Study: National Iran Oil Products Distribution Company (NIOPDC), Fars}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {163-182}, year = {2013}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {}, abstract = {Major decision-makings are always crisis requirements at the first moments which the more management’s decision making speed is the more will be the speed of crisis control. Since every organization is exposed to various crises and National Iran Oil Products Distribution Company is no exception to this issue, this study aimed to develop an appropriate decision-making model under organizational crises using MCDM tecniques. This study is an applied research and in terms of nature and method it is a descriptive - survey research. Since the ANP method was used in this study, statistical sampling techniques are not relevant and the experts were only selected as the sample for inferential statistical tests. Expert questionnaire and field study were used to collect data. In this study, content validity was used to investigate the validity of the questionnaire and the inconsistency rate of comparisons was calculated to assess the reliability of expert questionnaire. The Delphi technique was used to identify the most important criteria affecting the crisis and ANP was used to examine the priority of criteria. Super Decision software and Excel application were used to analyze specialized data. This study had two major findings; the first finding was to select an appropriate model for decision making under crisis, which was determined with reference to the results of calculations. The second finding of this study was to identify criteria affecting crisis, prioritize them, and analyze interdependencies between them. Finally, some implications were also suggested for the study Company and future researchers.}, keywords = {Austerity Economy,Banking Contracts,Pathology,Interpretive structural modeling}, title_fa = {توسعه الگوی مناسب تصمیم‌گیری تحت شرایط بحران سازمانی با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، ANP مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران منطقه فارس}, abstract_fa = {تصمیم‌گیری‌های‌ مهم‌، همواره‌ از ضروریات‌ بحران در لحظات‌ اول‌ است که هر اندازه سرعت تصمیم‌گیرى از سوى مدیریت بحران بیشتر باشد، سرعت کنترل بحران بیشتر است. ازآنجایی که هر سازمان در معرض بحران‌های گوناگونی است و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز از این قاعده مستثنی نیست، هدف تحقیق حاضر، انتخاب الگوی مناسب تصمیم‌گیری در شرایط بحران سازمانی، با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. این تحقیق، یک تحقیق کاربردی است، از نظر ماهیت و روش نیز توصیفی پیمایشی است. به دلیل این که رویکرد مورد استفاده در مطالعه حاضر، تکنیک ANP، است، تنها خبرگان و متخصصین امر، به عنوان نمونة آماری انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه خبره و مطالعة میدانی، استفاده شده است. در این تحقیق، برای بررسی روایی از روش روایی محتوا، استفاده شده و برای سنجش پایایی، نرخ ناسازگاری محاسبه شده است. برای شناسایی مهم‌ترین معیارهای مؤثر بر بحران از تکنیک دلفی و برای بررسی اولویت معیارها از ANP، استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار Super Decision و برنامه اکسل صورت گرفت. این تحقیق، دو دستاورد اصلی به همراه داشت. دستاورد نخست، انتخاب الگوی مناسب تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی است که با استفاده از نتایج محاسبه ها، مشخص شده است. دستاورد دوم نیز شناسایی شاخص‌های مؤثرتر بحران و اولویت‌بندی شاخص‌ها و بررسی روابط درونی آنها است. در پایان نیز پیشنهاداتی به شرکت مورد مطالعه و سایر محققان ارایه شده است.}, keywords_fa = {بحران,مدیریت بحران,بحران سازمانی,الگو‌های مدیریت بحران,ANP}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42837.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_42837_fb02e6b548c1c936a658d4dc42c2b4e3.pdf} }