ORIGINAL_ARTICLE
همکاریهای علمی و فن آورانه میان صنایع دفاعی و دانشگاهها: رویکرد تحلیل علّی لایه ای
موضوع همکاری بین دانشگاه و صنعت، برای دهههای متوالی، فکر سیاستگذاران و همچنین پژوهشگران را به خود مشغول کرده است. در کشور ما نیز، تلاشهای زیادی، هم در زمینه نظری و هم در میدان عمل، بهمنظور شکلدهی به همکاری پویا و اثربخش میان دانشگاه و صنعت و بهویژه صنایع دفاعی، انجام گرفته است. اما، آنچه مشهود است، این است که هنوز همکاری علمی و فنآورانه مطلوب و مورد نظر میان دانشگاه و صنایع دفاعی شکل نگرفته است و گویا راهکارهای ارایه شده و سازوکارهای طراحی شده برای گذار از موانع و چالشهای پیش رو، کماثر ماندهاند. بهنظر میرسد که عدم کارایی و اثربخشی راهکارهای برونرفت از شرایط فعلی، به سطحی بودن راه-کارها ارتباط دارد، که خود ریشه در سطحی بودن تحلیلها و موانع و چالشهای شناسایی شده، دارد. این پژوهش، بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل علّی لایهای (CLA) و بهرهگیری از نظرات جمعی از خبرگان دانشگاه و صنایع دفاعی، ضمن شناسایی وضعیت موجود همکاریها میان صنایع دفاعی و دانشگاهها بر عمق تحلیلها افزوده و به شناسایی وضعیت مطلوب در رابطه با همکاری دانشگاه و صنایع دفاعی پرداخته و راهکارها و سازوکارهایی را برای گذار ارایه کند. یافتههای این پژوهش، در برگیرندهی وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و سازوکارهای گذار در رابطه با همکاریهای علمی و فنآورانه صنایع دفاعی و دانشگاهها در لایههای مختلف، یعنی لیتانی، علل نظاممند، گفتمان/جهان بینی و اسطورهها/استعارهها است.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42886_91b2ff7c7a700ca3e6b8ce6588fa3ee4.pdf
2015-12-22
5
30
همکاریهای علمی و فن آورانه
دانشگاه
صنایع دفاعی
تحلیل علّی لایه ای
مصطفی
صفدری رنجبر
safdariranjbar921@atu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
سید رضا
سلامی
rz_salami@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
AUTHOR
غلامرضا
توکلی
gh_tavakoli@mut.ac.ir
3
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
AUTHOR
سیامک
طهماسبی
tahmasebysiamak@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی اولویتگذاری پابرجا در صنایع راهبردی
روش مرسوم اولویتگذاری در آیندهپژوهی، روش فن آوریهای کلیدی است. در این روش با دو معیار جذابیت و امکانپذیری و در فرآیندی خبرهمحور، گزینههایی که از اولویت بیشتری برخوردار باشند، از یکدیگر تمیز داده میشوند. آنچه که نیاز به ابداع روشی نو را آشکار میکند، ابهام در میزان اثربخشی گزینههای برگزیده در مواجهه با «آیندههای بدیل» است. بههمین منظور، در این مقاله، با عنایت به این مهم، الگوی نوینی برای اولویتگذاری معرفی میشود. دستاورد این پژوهش، یک الگوی نوین اولویتگذاری به نام «اولویتگذاری پابرجا» است و روششناسی پژوهش، روششناسی ابداع یک الگوی جدید است. اولویتگذاری پابرجا، بر روشها و مفاهیم آیندهپژوهی، بنا نهاده شده است. اولویتگذاری پابرجا، عرصهی نوآوری است و در نهایت آن، سبدی از گزینهها معرفی میشود که در شرایط مختلف به کمک سازمان بیاید. بر اساس این الگو، فرآیند پژوهش، نسبت به زمان و منابع آن تعدیل میشود. همچنین، اولویتگذاری پابرجا، ترکیبـی از تحلیل کمی و کیفی است. بنـابراین، با اولویـتگذاری پابرجا و در پرتو درک چندگانه از آینده، ارزش راهکارها و سیاستهای مختلف نمایان میشود. الگوی اولویتگذاری پابرجا، شامل نُه گام اساسی است که با مشارکت صاحبنظران و ذینفعان مختلف پدید آمده و تکامل یافته است. مهمترین یافتهی پژوهش، بهینهسازی و ارتقای کیفی این الگو، از طریق اجرای آن در میدان عمل و در یک صنعت راهبردی در حوزهی دفاعی و در مورد سامانههای ضد بالگرد آزموده شده و به نتیجهی مطلوب دست یافته است.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42887_614bafa3f97b40cde08467bf8867bc10.pdf
2015-12-22
31
59
آیندهپژوهی
اولویتگذاری
تصمیمگیری پابرجا
آیندههای بدیل
فن آوریهای کلیدی
صنایع راهبردی
مهدی
احمدیان
mhd.ahmadian@gmail.com
1
دانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
عبدالرحیم
پدرام
abdurrahim.pedram@gmail.com
2
دکتری آینده پژوهی، پژوهشکده آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
LEAD_AUTHOR
سلمان
زالی
zali_salman@hotmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی معیارهای مؤثر در مدیریت سبد کسبوکار سازمان های حاکمیتی
از دغدغههای مدیران ارشد سازمانهای دولتی و حاکمیتی، استفاده از مدلهای مناسب برای مدیریت سبد محصولات و تعیین ترکیب تولید سودآور محصولات با در نظر گرفتن محدودیتهای قانونی و تضمین دستیابی به اهداف کلان دولتی است. تاکنون مدلی که بتواند دربرگیرندة شاخصهای اصولی و جامع جهت مدیریت و تعیین ترکیب سبد کسبوکار در سازمانهایی نظیر سازمان صنایع دفاع باشد، ارایه نشده است. در این مقاله در گام نخست، شاخصهای مؤثر در تدوین سبد کسبوکار ارایه میگردد؛ سپس شاخصهای پیشنهادی، برای سازمانهای حاکمیتی بومیسازی میشود. در گام بعد با استفاده از آزمونهای آماری و روشهای تصمیمگیری چند متغیره میزان اهمیت هر یک از شاخصها تعیین و فهرست نهایی متغیرها تأیید میگردد. در نهایت، با استفاده از روش GE-مککنزی، ماتریس سبد کسب وکار سازمان صنایع دفاع تدوین شده است. در این تحقیق علاوه بر ارایه ماتریس پرتفولیو سازمان مورد مطالعه، مشخص گردید که دو معیار استراتژیک بودن کالا و وابستگی آن به واردات، مهمترین معیارهای مدنظر مدیران سازمان در تنوعبخشی کسبوکار هستند. \r\n
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42888_76a21911b3edf78253f9652c87dabe38.pdf
2015-12-22
61
85
تنوعبخشی کسبوکار
ماتریس GE- مککنزی
AHP
TOPSIS
VIKOR
مجید
عبدی
ch_abdi@yahoo.com
1
دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران.
AUTHOR
علی محمد
علی محمدی
alimohamadi8821@gmail.com
2
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
عباسی مهر
mh.abbasimehr@gmail.com
3
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ای تطبیقی در سنجش نقش دوسوتوانی سازمانی در عملکرد بنگاههای تولیدی و خدماتی
با تشدید رقابت و شتاب گرفتن سرعت تحولات، دوسوتوانی سازمانی عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار داده و بهوسیله تلاش همزمان سازمانها در بهرهبرداری و اکتشاف از فرصتهای موجود، در محیطهای پویا بهدست میآید. دوسوتوانی سازمانی بهعنوان توانایی برای همترازی و موفقیت در مدیریت تقاضاهای تجاری امروز و همزمان با آن، سازگاری با تغییرات محیطی، مطرح است. در این مقاله، تاثیر ابعاد دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد در صنایع تولیدی و خدماتی بررسی شده است و همچنین نقش تعدیلگری پویاییهای محیطی در رابطه بین ابعاد دوسوتوانی سازمانی و عملکرد در این دو صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای پژوهش، در بخش تولید از شرکتهای تولیدی شهر صنعتی رشت و در بخش خدمات از فروشگاههای خرده فروشی شهر رشت گردآوری شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است که اطلاعات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشان میدهند که در صنایع تولیدی و خدمات خردهفروشی، ابعاد دوسوتوانی سازمانی بر روی عملکرد تاثیرگذار هستند و پویاییهای محیطی در رابطه بین ابعاد دوسوتوانی سازمانی و عملکرد در شرکتهای تولیدی، نمی تواند نقش تعدیلگر را ایفا کند، اما رابـطه بین بعد اکتشاف و عملکرد را در شرکتهای خردهفروشی تعدیل می-کند.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42889_dced4de6ba64994a7010a699ef396e04.pdf
2015-12-22
87
112
دوسوتوانی سازمانی
بهره برداری
اکتشاف
عملکرد سازمانی
پویایی های محیطی
یعقوب
ممبینی
yaghoob.ym1367@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمود
مرادی
m.moradi@guilan.ac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
AUTHOR
مصطفی
ابراهیم پور
m.ebrahimpour@guilan.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کیفی رویکردهای تبیین نزدیکبینی سیاستی در صنعت خودرو
با نگاهی کلی به حوزه خطمشیگذاری، مشخص میشود که به علت ماهیت بینرشتهای آن، اندیشمندان و صاحبنظران با نگاه بنگاههای متفاوت علمی به آن پرداختهاند. یکی از چالشهای خطمشیگذاران، به طور عام و صنعت خودرو به طور خاص، بروز پدیدهای به نام نزدیکبینی سیاستی است. در این پژوهش، تلاش گردیده که با تعمیق نگاه در بررسی بیماری نزدیکبینی سیاستی، ابعاد این موضوع از منظر سایر علوم انسانی نیز مورد تحقیق قرار گیرد. بر این اساس در این مقاله ابتدا به تبیین نزدیکبینی سیاستی پرداخته و سپس ادبیات موجود در خصوص این آسیب با دقت نظر در دیدگاههای مختلفی که از سوی اندیشمندان رشتههایی نظیر جامعهشناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، اقتصاد سیاسی و تحلیلگران سیستم تبیین شده، مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان با تحلیل کیفی رویکردهای ارائه شده در حوزههای مذکور به منطق گونهشناسی این رویکردها اشاره گردیده است. با مقایسه رویکردهای تبیین نزدیکبینی سیاستی در صنعت خودرو، عدم توجه به دو مؤلفه ویژگی شخصیت خطمشیگذار و همچنین ویژگیهای صنعت مشخص گردید و پیشنهاد میگردد که علاوه بر رویکردهای پنجگانه از بعد روانشناسانه و نیز جذابیتهای صنعت در تبیین چرایی نزدیکبینی استفاده شود.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42890_be5feb38548fc0fed9f790ae4ba92b45.pdf
2015-12-22
113
140
خط مشیگذاری
نزدیکبینی
چرخه خط مشیگذاری
آیندهنگری
حسن
دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
1
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
محسن
میری
emadm33@gmail.com
2
دکتری سیاستگذاری عمومی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت الگوهای ذهنی خبرگان دستگاه های اجرایی کشور: ارتقا یا عدم ارتقای بهره وری منابع انسانی بخش دولتی
کلید بهرهوری منابع انسانی، شناسایی، استخدام و حفظ کارکنان تعالی یافته است که برای رسیدن به هدف ارتقای بهرهوری، ارزش خود را بهعنوان شریک راهبردی سازمان به اثبات رساندهاند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناخت و درک دیدگاهها و الگوهای ذهنی خبرگان دستگاههای اجرایی کشور درباره عوامل اثرگذار در بهرهوری منابع انسانی است. دیدگاهها و برداشتهای متکثر و متفاوت از جایگاه بهره-وری منابع انسانی و عوامل اثرگذار در ارتقای آن و بهخصوص نبود تعریف و دستهبندی جامع و دقیق از عوامل اثرگذار از نظر خبرگان دستگاههای اجرایی کشور، سبب شده است تا از روش ترکیبی کیو، برای شناخت و درک دقیق تر دیدگاهها و نگرشها و نیز تبیین جامعتر استفاده شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد از بُعد نظری، یازده الگوی ذهنی کشف شده، گونههای متمایز الگوهای تفکر و ادراکات خبرگان سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور درباره عوامل اثرگذار در بهرهوری منابع انسانی است. پیشنهادهای پژوهش نیز در دو حیطه کاربردی و پژوهشی با هدف ارایه راهبردهایی برای ایجاد سیاستهای توافقی و برای هماهنگی بهتر و اقدام عملیتر و کارآمدتر در عرصه ارتقای بهرهوری منابع انسانی کشور ارایه شده است.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42891_668d23d96b21954043229280be530b68.pdf
2015-12-22
141
165
الگوهای ذهنی
بهره وری منابع انسانی
دستگاه های اجرایی
بخش دولتی
روش شناسی کیو
سمانه
لاجوردی
lajevardi03@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
فریبرز
رحیم نیا
r-nia@um.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
سعید
مرتضوی
mortazavi@um.ac.ir
3
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
اسداله
کردنائیج
naiej@modares.ac.ir
4
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR