ORIGINAL_ARTICLE
ارائه چارچوبی برای روایت پژوهی در مطالعات مدیریت برای مواجهه با مسائل پیچیده
مقاله حاضر، برای انجام پژوهش در علوم اجتماعی و بهخصوص در مطالعات مدیریت، روایتپژوهی مساله محور را پیشنهاد میدهد که پژوهشگران را قادر به درک عمیقتری از پیچیدگیهای مسایل و ارایه راهحلهای اثربخشتر میسازد. در ابتدا، برای تفکیک مفهوم روایت از سایر مفاهیم، سه شرط آینه کلیت، آینه بازخورد و آینه زمان، ارایه شده است و سپس روشی چهار مرحلهای برای برآورده نمودن این سه شرط، پیشنهاد شده است. این چهار مرحله عبارتاند از: شناسایی و انتخاب کنشگران، جمعآوری حکایتها، تحلیل سهلایهای و روایتگری مسالهمحور. روش پیشنهادی را میتوان چه بهصورت یک روش منفرد و چه بهصورت ترکیبی با سایر روشها برای ایجاد درک و توصیف عمیقتر از وضعیت پیچیده، بهکار برد. در انتها، بهعنوان مطالعه موردی، یک تحلیل روایت از جایگزینی خودروی پیکان در شرکت ایران خودرو، ارایه شده است. در این مطالعه موردی، سعی بر این است تا نشان داده شود که چگونه میتوان از یک مساله پیچیده، لایهبرداری کرد تا زوایای آن مشخص گردد.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_54520_ba5b8e3a513ce3fd9b2de4bcab42c98f.pdf
2017-08-23
1
27
پیچیدگی
روایت
روایت پژوهی
روششناسی
سونا
بایرام زاده
s.bairamzadeh@gmail.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
علی
رضائیان
a-rezaeian@sbu.ac.ir
2
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
حمیدرضا
فرتوک زاده
hr.fartokzadeh@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
AUTHOR
میثم
رجبی نهوجی
m_rajabih@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری خط مشی گذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر هم سویی راهبرد های مدیریت دانش و سبک های وضعیت دانشی بر عملکرد سازمانی
امروزه، با گسترش رقابت، دغدغه عمده مدیران، واکنش به نیازهای دانشی از طریق مدیریت دانش است. همسویی یکی از اقدامات کلیدی در مدیریت دانش است. از اینرو، این پژوهش، همسویی سبکهای دانشی با راهبردهای مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده است. سنجش راهبردهای مدیریت دانش بر مبنای الگوی دو وجهی انسانگرایی، سیستمگرایی و سبکهای مدیریتدانش بر مبنای الگوی چهار وجهی اجتماعیکردن، برونیسازی، ترکیب و درونیسازی صورت گرفته است. درضمن، همسویی راهبردها و سبکهای مدیریت دانش بر مبنای الگوی نقاط مرجع راهبردی در ماتریس مدل هال (2001)، سنجیده شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و نحوه گردآوری دادههای پژوهش، جزو پژوهشهای توصیفی و غیر آزمایشی (پیمایشی)، قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همهی مدیران و کارشناسان ارشد سازمانهای دولتی شهر تهران است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، راهبرد مدیریت دانش منفعل، با اجتماعی کردن، راهبرد مدیریت دانش سیستمگرا، با برونیسازی، راهبرد مدیریت دانش انسانگرا، با درونیسازی و راهبرد مدیریت دانش پویا، با ترکیب، همسو است. درضمن، همسوییهای فوق، منجر به افزایش عملکرد سازمانی میشود.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_54527_c65ab7434194f6775847e5ff0de1d807.pdf
2017-08-23
29
49
همسویی
جانمایی
عملکرد سازمانی
راهبرد مدیریت دانش
وضعیت سبکهای دانشی
فرج اله
رهنورد آهن
frahnavard@yahoo.com
1
دانشیار گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران.
AUTHOR
شیرین
جواهری
s_javaheri@ymail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان خودکفایی در بیانات امام خمینی(ره) با تأکید بر بعد نظامی و دفاعیِ خودکفایی
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل گفتمان اندیشههای امام خمینی(ره) در حوزه مسئله خودکفایی است. در این پژوهش که از رویکرد لاکلا و موف به گفتمان استفاده شده است، «باور به توانستن خود» بهعنوان دال مرکزی و بازیگر اصلیِ گفتمانِ امام در این حوزه شناسایی شده است. با توجه به تحلیل صورت گرفته، مشخص شد، گفتمان امام خمینی در حوزه خودکفایی بسیار متأثر از شرایط محاصره اقتصادی و جنگ مفصلبندی شده است، که باعث شده دالهای این گفتمان تعریفهای بسیار جدیتر، حاوی جزئیات بیشتر از خودکفایی، به نسبت دیگر رویکردها ارایه کند. این گفتمان، در بیان دالها، به معرفتهای بنیادینی چون «استقلال»، «آزادی»، «مقاومت و ایستادگی»، «خداگرایی» و ... در جهت ایجاد هژمونی معناییِ خود ارجاع میدهد. همچنین، نیروهای مختلف اجتماعی در میانه نزاع گفتمان امام خمینی حاضر هستند که ازجمله آن میتوان به قدرتهای بزرگ بهخصوص «قدرتهای غربی»، بهعنوان گفتمان متخاصم خود، «پهلوی دوم» بهعنوان همپیمان آنان در جهت القای وابستگی، کشورهای شرقیِ اخیراً توسعهیافته بهعنوان نقش الگو دهنده، کشورهای مستضعف بهعنوان الگوگیرنده و در نهایت مردم ایران بهعنوان مردمی که پتانسیل بسیاری برای خودکفایی دارند، اشاره کرد. گفتمان امام خمینی در حوزه خودکفایی، تأکید بسیاری بر خودکفایی در مسائل نظامی دارد. این تأکید بیشتر از هر چیز در خودکفایی در «صنعتی شدن» قوای نظامی بروز و ظهور دارد. خودباوری بهعنوان دال مرکزیِ این گفتمان، در خودکفاییِ امور نظامی نیز بسیار جلوهگر است و نقش تعیینکنندهای در پیروزی یا شکست نظامی دارد. همچنین لازم به ذکر است، در گفتمان امام خمینی علاوه بر تأکید بر خودکفایی در «ساختارسازی» و «صنعت» نظامی و دفاعی، تاکید بطنیتری در استفاده از خودکفایی بهعنوان «پدافند غیرعامل» وجود دارد که در واقع کارکرد اصلیِ دفاعیِ خودکفایی در این گفتمان را روشن میکند. در بخش پایانیِ پژوهش حاضر گذری به تطبیق گفتمان خودکفایی امام خمینی و گفتمانهای «اقتصاد مقاومتی» و «مذاکره و همکاری با قدرتهای جهانی» زده شده است، تا نسبت گفتمان امام با گفتمانهایی که در وضعیت امروزِ جامعه ایران به منازعه در نظم گفتمانیِ «نحوه دستیابی به محصولات و خدمات در کشورها» میپردازند، مورد تحلیل قرار گیرد.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_54528_3047e79dec99f17acff652140ced6da6.pdf
2017-08-23
51
83
امام خمینی
خودکفایی
خودباوری
نظامی
تحلیل گفتمان
امیرعلی
تفرشی
amiralitafreshi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ابوطالب
شفقت
a_taleb20@yahoo.com
2
استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه الگویی برای رتبه بندی طرح های سرمایه گذاری با استفاده از الگوی ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی - ویکور (FDAHP- VIKOR) (مطالعه موردی: صندوق حمایت از توسعه فن آوری)
در فرآیند اعطای تسهیلات، تصمیمگیری بهعنوان اساسیترین فعالیت سازمان به شمار میرود. انتخاب یک پروژه مطمئن و با ریسک پایین برای سرمایهگذاری یکی از عوامل مهم در موفقیت صندوقهای حمایتی در بخش تخصیص منابع محسوب میشود. بر این اساس، استفاده مطلوب از عامل سرمایه در پروژههای سرمایهگذاری، مستلزم تجزیه و تحلیل و ارزیابی دقیق و کامل طرحهای تجاری است. در این پژوهش، که در صندوق توسعه فنآوری انجامشده است، نخست مهمترین معیارهای مؤثر بر ارزیابی پروژههای سرمایهگذاری با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان حوزه ارزیابی شناسایی شدند. سپس برای جمعآوری نظرات خبرگان از دو پرسشنامه بهره گرفتهشده است. در پرسشنامه اول، میزان اهمیت معیارهای شناساییشده بر اساس روش دلفی فازی، غربالگری و وزنهای نسبی هر یک از معیارها مورد محاسبه قرار گرفت. در پرسشنامه دوم، 10 طرح صندوق توسعه فنآوری بر اساس معیارهای تعیینشده امتیازدهی شدند. در نهایت با تشکیل جدول تصمیم حاصل از نتایج دو پرسشنامه، طرحهای سرمایهگذاری با استفاده از روش ویکور رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در اولویتبندی مولفهها، مولفه وضعیت رقبای اصلی بنگاه، رتبه اول و مولفه نرخ بازدهی و سوابق اعتباری شرکت به ترتیب رتبههای دوم تا سوم را کسب مینمایند.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_54529_caaa461dae025f29825686450faafe13.pdf
2017-08-23
85
118
ارزیابی پروژههای سرمایهگذاری
صندوقهای حمایتی
روش دلفی
روش تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی
روش ویکور
فرزاد
طرهانی
tarhani123@yahoo.com
1
استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
AUTHOR
حامد
معبودی
hamedmaboudi@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دفتر مدیریت پروژه در سازمانهای پروژهمحور صنایع بالادستی نفت و گاز ایران و رابطهی آن با موفقیت پروژه
امروزه مزایای رویکرد «مدیریت پروژه» به اثبات رسیده است، اما آمار شکست پروژهها همچنان بالاست. بنابراین، ضرورت اتخاذ مدلهای فرآیندی و ساختارهای سازمانی جدید برای بالابردن عملکرد پروژه، آشکار است. یکی از گزینههای مطرح برای بهبود عملکرد پروژه، «دفتر مدیریت پروژه» است. پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد کمّی و استراتژی پیمایشی به بررسی دفتر مدیریت پروژه و کارکردهای آن و رابطهی این کارکردها با موفقیت پروژه پرداخته است. جامعهی آماری این پژوهش، سازمانهای پروژهمحور صنایع بالادستی نفت و گاز ایران است. برای تحقق این هدف دو پرسشنامه تدوین شد. پرسشنامهی نخست برای گردآوری دادههای دفتر مدیریت پروژه و پرسشنامهی دوم برای گردآوری دادههای موفقیت پروژه طراحی شدند. این پرسشنامهها در 47 دفتر مدیریت پروژهی موجود در 41 سازمان تکمیل گشت. براساس نتایج، اغلب دفاتر مدیریت پروژه دارای نقش پشتیبانی بودهاند؛ در نیمی از موارد، در سطح راهبردی به تمامی سازمان خدمات ارائه میدادند. از میان کارکردهای دفتر مدیریت پروژه، «روشها و استانداردها» بیشترین و «آموزش» کمترین سطح را داشتهاند. اگرچه از منظر سطح فعالیت، سازمانهای مشاور، پیمانکار عمومی، پیمانکار طرح و ساخت، مدیر طرح و نهایتاً کارفرما و از منظر بخش اقتصادی، سازمانهای خصوصی، نیمهخصوصی و نهایتاً دولتی به ترتیب دارای وضعیت مناسبتری از حیث موجودیت کارکردها بودهاند؛ اما میان آنها تفاوت معناداری مشاهده نشد. از میان کارکردهای هفتگانهی دفتر مدیریت پروژه، کارکرد روشها و استانداردها بیشترین نقش را بر موفقیت پروژه داشته است.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_54530_465813ad50659ef15c01f42c1ba926df.pdf
2017-08-23
119
143
دفتر مدیریت پروژه
سازمان پروژهمحور
صنایع بالادستی نفت و گاز
کارکرد دفتر مدیریت پروژه
موفقیت پروژه
محمد جواد
صالحی طالشی
jsalehi_68@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسهی آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایران.
AUTHOR
هانی
اربابی
arbabi@modares.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مجتبی
حسینعلی پور
m-hosseinalipour@sbu.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی موانع موفقیت فاز اختتام در پروژههای صنعت نفت و گاز (مطالعه موردی: طرحهای توسعهای میدان گازی پارس جنوبی)
فاز اختتام پروژه به اتمام کلیه امور قراردادی، اجرایی، محصول و فازهای پروژه بهصورت سازمانیافته میپردازد و فرآیندهای این فاز، بهعنوان آخرین فرآیندهای پروژه، اتمام اقلام قابل تحویل و قراردادها را بهصورت ساختاریافته تضمین میکنند. طبق بررسیهای صورتگرفته در پروژههای صنعت نفت و گاز کشور، فاز اختتام این پروژهها تا چندین سال بهطول میانجامد و بدین ترتیب، طرفین پروژه چند سال پس از تکمیل، همچنان درگیر تعارضات باقیمانده هستند که اتلاف قابلتوجهی در منابع ملّی صورت میپذیرد. فاز اختتام پروژهها با وجود اهمیت بسیار زیاد، کمتر از سایر فازهای پروژه بهصورت میدانی مطالعه شده است. هدف این پژوهش شناسایی موانع موفقیت فاز اختتام با محورّیت اختتام فیزیکی در پروژههای صنعت نفت و گاز است که بهصورت مطالعه چندموردی عمیق و با رویکرد قیاسی در چهار پروژه از سایت خشکی یکی از طرحهای توسعهای میدان گازی پارسجنوبی انجام شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، موانع موفقیت فاز اختتام پروژههای صنعت نفت و گاز در 12 گروه شناسایی و 7 گروه از آنها بهعنوان عوامل کلیدی دستهبندی شدند. راهکارهای اجرایی نیز متناسب با مهمترین موانع پیشنهاد شدند.
https://www.behboodmodiriat.ir/article_54531_752e5ddbd3b906fd717866f3bdd0b805.pdf
2017-08-23
145
166
فاز اختتام پروژه
راهاندازی پروژه
چالشهای فاز اختتام
پروژههای نفت و گاز
پارس جنوبی
مجتبی
عزیزی
azizi.pm@modares.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فربود
صادقی تهرانی
f.sadeghitehrani@modares.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
محمدحسین
صبحیه
sobhiyah@modares.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
فرهاد
نصراله پور
fnasrollahpour@oiecgroup.com
4
کارشناس ارشد مدیریت پروژه، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران.
AUTHOR