«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
9
2
2015
06
22
شناسایی قابلیت های مدیریت طرحهای توسعهی محصول جدید در فضای نوآوری باز مطالعه موردی: صنعت فضایی
5
29
FA
مهدی
دلاوری
دکتری مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
delavari_mehdi@yahoo.com
محمدحسین
صبحیه
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
sobhiyah@modares.ac.ir
محمدرضا
آراستی
دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.
arasti@sharif.edu
سید کمال
طبائیان
استادیار گروه فناوری و راهبرد، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
ktabaian@gmail.com
طهمورث
حسنقلی پور
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
hasangho@ut.ac.ir
مقاله ی حاضر، به شناسایی قابلیتهای مدیریت طرح در فضای نوآوری باز میپردازد. هنگامیکه سازمانها برای اجرای طرحها و پروژههای خود از راهبرد نوآوری باز و استفاده از شبکه و توانمندیهای خارج از سازمان استفاده مینمایند، لازم است برای مدیریت طرح-ها، قابلیتهایی را کسب و یا برخی از قابلیتهای موجود را تقویت نمایند تا بتوانند از طریق شبکه و نوآری باز موفقیت بیشتری را در طرحهای توسعهی محصول جدید کسب نمایند. بدون دستیابی به این قابلیتها، این شرایط جدید اثر منفی بر عملکرد و موفقیت خواهد داشت. در این مقاله، نظریهپردازی دادهبنیاد، برای شناسایی قابلیتهای جامع و مانع مدیریت طرح، مورد استفاده قرار گرفته است و از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمعآوری اطلاعات در صنعت فضایی و صنایع وابسته، پیمانکاران و نهادها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، تحلیل تم، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، انجام شده است. تعداد هشت قابلیت، بهعنوان مهمترین قابلیتهای شناسایی شده در این مطالعه که بر موفقیت طرحهای توسعهی محصول جدید در فضای نوآوری باز موثرند، عبارتاند از: مدیریت یکپارچگی و تغییرات؛ شکست، تعریف و تحویلگیری کار؛ مدیریت دانش و فنآوری؛ تدوین استراتژی مناسب همکاری و برونسپاری؛ مدیریت قرارداد و دعاوی؛ مدیریت شبکه؛ بودجهبندی و تامین بهموقع منابع مالی و مدیریت ارتباطات. قابلیتهای ذکر شده، قابلیتهایی هستند که علاوه بر قابلیتهای عمومی مورد نیاز، برای مدیریت طرحهای توسعهی محصول، جدید بوده و بایستی این قابلیتها در فضای نوآوری باز، توسعه و تقویت شوند و لازم است از آنها برای تکمیل قابلیتهای مورد نیاز صنعت فضایی کشور، با رویکرد نوآوری باز، استفاده شود.
نوآوری باز,قابلیت های مدیریت طرح,توسعهی محصول جدید,صنعت فضایی
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42873.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42873_6023c90682a6609ef3aa8dbcd45b9a93.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
9
2
2015
06
22
فهم سه وجهی از گذار در صنعت دفاعی ایران؛با تأکید بر صنعت موشکی
31
54
FA
جواد
وزیری
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
jv.vaziri@gmail.com
سید سپهر
قاضی نوری
دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
ghazinoory@yahoo.com
محمدامین
قانعی راد
دانشیار گروه علم و جامعه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
ghaneirad@nrisp.ac.ir
حمیدرضا
فرتوک زاده
0000-0001-8365-5085
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
hr.fartokzadeh@gmail.com
این پژوهش تلاش دارد الگویی برای مطالعه گذار در صنعت دفاعی، بهدست دهد. برای این منظور، با بهرهگیری از دیدگاه چند سطحی و نظریه کنش بوردیو و با تأمل در واقعیتهایی که از طریق مطالعه و گفتگو با خبرگان بهدست آمده است، چارچوبی برای فهم تحولات بلند دامنه، تحت عنوان «چارچوب فهم سه وجهی»، ارایه میشود. بر اساس این چارچوب، برای فهم تحول و گذار در میدان و عادتواره صنعت دفاعی، باید سه وجه یا سه مرحله مهم قائل شد: «تأسیس»، «آستانه» و «مسیریابی به سمت پایداری». این سه مفهوم به ما کمک میکند بتوانیم سه برش اثربخش به تکوین و گذار یک میدان اجتماعی- فنی بزنیم. مدعای این پژوهش این است که تأمل راجع به چگونگی آغاز و تأسیس، آستانهیابی و پایداری یک میدان اجتماعی- فنی، مهمترین راه ما برای فهم وضعیت کنونی و مسیر تحولات آتی آن است. بدون فهم این سه وضعیت، سیاستگذار، با هالهای از ابهام در مسیر پر پیچ و خم مدیریت گذار، گام بر میدارد. دیدگاه این پژوهش، از دو جهت به اصلاح و ارتقای دیدگاه چند سطحی کمک میکند که در بخش پایانی به آن اشاره شده است.
فهم سه وجهی,صنعت دفاعی ایران,صنعت ضد زره,عادت واره,سرمایه,گذار
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42874.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42874_1b744cacb86a468027b2d4e0a9bd7d5f.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
9
2
2015
06
22
چالشهای پیش روی صنایع دفاعی کشور در گذار به پارادایم نوآوری باز
55
75
FA
مصطفی
صفدری رنجبر
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
safdariranjbar921@atu.ac.ir
غلامرضا
توکلی
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
gh_tavakoli@mut.ac.ir
منوچهر
منطقی
دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
manteghi@ut.ac.ir
سید کمال
طبائیان
استادیار گروه فناوری و راهبرد، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
ktabaian@gmail.com
صنایع دفاعی در کشورهای متعددی در حال طی کردن فرآیند گذار به پارادایم نوآوری باز هستند. صنایع دفاعی کشور ما نیز بهمنظور بهرهگیری هر چه بیشتر از ظرفیتهای دانشی کشور و کاهش هزینهها و زمان دستیابی به محصولات و خدمات، ناچار به طی این مسیر هستند. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی چالشهای پیش روی صنایع دفاعی کشور در گذار به پارادایم نوآوری باز است. بدین منظور، پس از مصاحبه با 12 نفر از خبرگان صنایع دفاعی 25 چالش کلیدی مورد شناسایی قرار گرفت. سپس با استفاده از نظرسنجی از 10 تن از خبرگان دانشگاه و صنعت چالشهای شناسایی شده به شش دسته تقسیم شدند. در ادامه از طریق توزیع پرسشنامه میان 67 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع دفاعی و اجرای آزمون فریدمن با 42 پرسشنامه تکمیل شده، چالشها به صورت تک تک اولویتبندی شدند. از دیگر نتایج این پژوهش میتوان به اولویتبندی چالشهای شناسایی شده به صورت دستهای اشاره کرد که بر حسب اولویت بدین ترتیب است: فرهنگی، انگیزشی، زمینهای، فرآیندی، زیرساختی و قابلیتی. در پایان به مدیران و سیاستگذاران صنایع دفاعی پیشنهاد شده است که توجه و تمرکز بیشتری را به رفع چالشهای نرم (فرهنگی، انگیزشی و زمینهای) اختصاص دهند، زیرا رفع این چالشها زمینه و فضا را برای رفع چالشهای سخت (فرآیندی، زیرساختی و قابلیتی) فراهم میسازد.
پارادایم نوآوری باز,چالشها,صنایع دفاعی,آزمون فریدمن
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42875.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42875_09ad40ab678b9e155e0477198d02ebb3.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
9
2
2015
06
22
بررسی اهمیت عوامل پیش برنده و بازدارنده ی تأثیرگذار در رشد و توسعه خوشه نساجی یزد با استفاده از نقشه شناختی فازی
77
96
FA
محمد
ابویی اردکان
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
abooyee@ut.ac.ir
مهدیه
معتمدی
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
motamedi922@atu.ac.ir
محمد
امین
مدیر عامل توسعه خوشه نساجی یزد، یزد، ایران.
aminm114@yahoo.com
کسب و کارهای کوچک مستقر در یک منطقه جغرافیایی، در صورتی که بتوانند بر محدودیتهای طبیعیشان فائق آیند، نقش مکمل و اساسی در رشد اقتصادی یک کشور ایفا خواهند کرد. بر این اساس، روش توسعه خوشهای، در بازارهای پویا و رقابتی، رهیافتی برای رشد و توسعه صنایع کوچک معرفی شده و شناخت جنبههای مختلف این رویکرد مورد توجه پژوهشگران و سیاستگذاران کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناخت عمیقتر و اهمیت عوامل بازدارنده و پیشران در مسیر رشد و بالندگی\"خوشه نساجی یزد\"، است. از اینرو، با نگاهی گذرا به شکلگیری و تحولات این صنعت در منطقه، ابتدا مهمترین موانع و عوامل مؤثر بر توسعه این خوشه با برگزاری جلسات مصاحبه به روش گروه کانونی استخراج شدند و بهعنوان مبنای مطالعاتی مورد استفاده قرار گرفتند. از آنجا که اهمیت عوامل تاثیرگذار بر توسعه خوشه را نمیتوان به راحتی تبدیل به مقادیر کمی نمود و مورد سنجش قرار داد، باید به دنبال مکانیزمی بود تا بتوان نوع و تاثیر عوامل مختلف روی یکدیگر و بر توسعه خوشه را فرموله نمود. بنابراین، در این مرحله، میزان تاثیرگذاری و اهمیت این عوامل، با کمک پرسشنامهای بسته با مقیاس لیکرت، با استفاده از نظر خبرگان صنعت و فعالان این خوشه مورد سنجش قرار گرفت و نقشه شناختی فازی عوامل به روش نیمه اتومات، ترسیم شد و شبکه روابط میان آنها، تحلیل و تبیین گردید که یافتههای قابل توجهی برای سیاستگذاری در سطح خوشه، بههمراه داشت.
نقشه شناختی فازی,خوشه صنعتی,صنایع نساجی یزد,عوامل پیشبرنده و بازدارنده,رشد و توسعه
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42876.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42876_3f43c140f1116dbf57f39b7aee7970b5.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
9
2
2015
06
22
شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی های مدیران ایرانی اسلامی در سازمان های دولتی
97
120
FA
مهدی
دهقانی سلطانی
0000-0002-8022-894X
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان،سمنان، ایران.
ma.dehghani22@yahoo.com
حمیدرضا
آل طه
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
الهه
قهری شیرین آبادی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران.
هادی
طاهری
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
این پژوهش با هدف دست یابی به الگوی شایستگی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. جامعه آماری در این پژوهش، مدیران فعال در سازمان های دولتی کشور بوده و حجم نمونه نیز 158 نفر تعیین شده است که برای به دست آوردن آن از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول به دست آوردن حجم جامعه محدود استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق-ساخته بوده که برای روایی آن از روایی سازه و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین، در این مطالعه، برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای و میدانی، بهکار گرفته شده است. پژوهش حاضر، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس چگونگی به-دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه، در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی، مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل، استفاده شده است. نتایج، نشان میدهند که شایستگیهای مدیران در سازمانهای دولتی کشور شامل ارتباطات سازنده، خدمتگزاری، مهارت مدیریت استرس، مردمی بودن، مهارت مدیریتی، اسلامی و دینی بودن، مهارت حل اثربخش مساله و شایستگیهای هوشی است که از میان این عوامل، مردمی بودن، بیشترین میزان اهمیت را در طراحی الگو از دیدگاه مدیران داشته است.
مدیریت منابع انسانی,شایستگی,سازمان دولتی,معادلات ساختاریافته
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42877.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42877_983aa2b2db5e39c002fc103076d9ec7b.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
9
2
2015
06
22
طراحی الگوی مفهومی توسعه مدیریت جهادی با استفاده از ترکیب روش سیستم های نرم و نگاشت شناختی
121
145
FA
روح
اله تولایی
استادیار گروه تحول و تعالی سازمانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام)، تهران، ایران.
tavallaee.r@gmail.com
زهرا
صباغی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
z.sabaghi@yahoo.com
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی ابعاد و مولفه های کلیدی مفهوم مدیریت جهادی و طراحی الگوی مفهومی توسعه آن در سازمان های ایرانی با روش سیستمهای نرم است. مدیریت جهادی، بهعنوان مدلی مبتنی بر ارزشهای ایرانی- اسلامی، با وجود فصل مشترک با سایر الگوهای مدیریتی، بهدلیل دارا بودن برخی ابعاد و مولفههای خاص، از دیگر الگوهای مرسوم و متداول علم مدیریت، متمایز میگردد. در پژوهش حاضر، بهمنظور طراحی الگوی مفـهومی مدیریت جهادی، استفـاده از ترکیب روش نگاشـتشناختی و روششناسی سیستمهای نرم که یک روششناسی شناخته شده و پرکاربرد در حوزهی مسایل انسانی است، پیشنهاد شده است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی است که در آن پس از مطالعات نظری و شناسایی ابعاد و مولفههای کلیدی مفهوم مدیریت جهادی، با روشهای کیفی نگاشت شناختی و سیستمهای نرم، به طراحی الگوی مفهومی و نقشهی شناختی توسعه مدیریت جهادی در سازمان ها، پرداخته شده است.
مدیریت جهادی,سیستم های نرم,نگاشت شناختی,جناح های فکری
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42878.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_42878_c142aac00a7fd6a741cf86bdc4ac5b41.pdf