«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
10
4
2017
02
19
راهبرد بهینه بازی های همکارانه در شبکه های غیر متمرکز (مطالعه موردی در صنایع کوچک و متوسط)
1
24
FA
هادی
حیدری قره بلاغ
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
st_h_heidari@azad.ac.ir
اشکان
حافظ الکتب
استادیار گروه سیستم های اجتماعی و اقتصادی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
a_hafez@azad.ac.ir
احمد
ماکویی
0000-0001-6249-530X
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
amakui@iust.ac.ir
صدیق
رئیسی
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
raissi@azad.ac.ir
سید مصطفی
حدادی
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، قم، ایران.
smhaddady@ut.ac.ir
با توجه به پیشرفت سریع فنآوری و ظهور محیطهای شدیداً رقابتی، مهمترین هدف شبکههای توزیع غیرمتمرکز که توسط تامینکنندگان مختلف اداره میشود، بیشینه نمودن سود خود و شبکه است. یکی از ابزارهای کلیدی برای ارتقای کارایی در فضای رقابتی، بهرهگیری از تئوری بازی و بازی همکارانه در شبکههای توزیع و حمل و نقل است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه فعالیتهای اقتصادی کشور و دستیابی به مدلی همکارانه، بهمنظور ساماندهی اثربخش در شبکههای غیرمتمرکز است. این امر، این صنایع را وادار میکند که متغیرهای اصلی مانند حجم، هزینه و زمان ارسال را بهعنوان یک عنصر مهم در فضای رقابتی در نظر گرفته و سطح خدمت به مشتریان را افزایش داده و محصولات را مطابق با خواسته آنان تهیه نمایند. از سوی دیگر، در دنیای واقعی به علت عدم اطمینان موجود بر اثر مسائل سیاسی مانند تحریم، وقوع جنگها، مسائل اقتصادی، اجتماعی، وقایع طبیعی و ...، مقدار جریان، هزینه و زمان ارسالی بین تامینکنندگان، دستخوش تغییرات میگردد. بنابراین، برای فائق آمدن بر مسائل غیر قابل پیشبینی، برای تامینکنندگان اهمیت دارد چگونه و با چه ترکیبی فعالیت نمایند تا بتوانند عایدی بیشتری را نصیب خود و شبکه نمایند. در این پژوهش، مسئلهای ریاضی با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف در حالت غیرقطعی در این صنایع، ارائه میگردد. در ادامه، برای تشریح مدل و اثبات کاربردی بودن، سه مثال عددی در این صنایع مطرح و کارایی رویکرد همکارانه و غیرهمکارانه با هم مقایسه میگردند. نتایج تحقیق نشان میدهند که، بازیهای همکارانه باعث افزایش میزان عایدی و سود بازیگران شده و میزان تابع مطلوبیت و همافزایی در بازی همکارانه افزایش چشمگیری مییابد.
تئوری بازی,رویکرد همکارانه,شبکه تامین,صنایع کوچک و متوسط,کارایی
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44440.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44440_fe247b1df253cec35672bfd62f32a855.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
10
4
2017
02
19
بررسی تأثیر امنیت فن آوری اطلاعات در اجرای سامانه مدیریت دانش
25
47
FA
داود
شیخعلی
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران.
iauecms@gmail.com
رضا
حسنوی
دانشیار، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
hosnavi@mut.ac.ir
مجید
رمضان
استادیار گروه مدیریت و فناوری های نرم، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
m_ramezan83@yahoo.com
یکی از دغدغههای سازمانها، اجرای امن سامانه مدیریت دانش است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر امنیت فنآوری اطلاعات طبق استاندارد ISO/IEC27001:2013 در اجرای امن سامانه مذکور است. این تحقیق از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه مقایسات زوجی جمعآوری شده است. روش ترکیبی دیمتل و فرایند تحلیل شبکهای برای تعیین اثرگذاری یا اثرپذیری و اولویتبندی اهداف کنترلی استاندارد فوق در ارتباط با سامانه مدیریت دانش استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش، بیانگر ارتباط علی و معلولی بین اهداف کنترلی ISO/IEC27001:2013 در استقرار سامانه مدیریت دانش است. همچنین، اهداف کنترلی تشکیلات امنیت اطلاعات، امنیت عملیات، امنیت ارتباطات و رمزنگاری از استاندارد مذکور دارای اولویت بالاتری نسبت به سایر اهداف کنترلی استاندارد فوق هستند.
امنیت اطلاعات,مدیریت دانش
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44441.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44441_dc5e8ccf059ce62d6304b02d47522714.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
10
4
2017
02
19
الزامات شکلگیری شبکه نوآوری ؛ تحلیلی از قاعده بنگاهداری در بخش دارویی ایران
49
94
FA
بهمن
کارگرشهامت
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
b.k.shahamat@gmail.com
محمدرضا
تقوا
0000-0002-6573-7914
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
taghva@gmail.com
سید حبیب اله
طباطبائیان
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
tabatabaeian@atu.ac.ir
جمشید
صالحی صدقیانی
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sad.tsau@gmail.com
این تحقیق بهمنظور درک منطق حاکم بر رفتار بازیگران بخش دارویی ایران صورت گرفته است که دلیل آن پی بردن به رفتار نوآورانه بنگاههای این بخش است. بههمین منظور، از تئوری شبکهسازی و تحلیل شبکههای اجتماعی، بهمنظور احصاء رفتار کنشگران، استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی الزامات شکلگیری شبکه نوآوری است که از منظر رفتار بنگاه در بخش دارویی ایران، انجام شده است. بهعبارتی دیگر، شناخت منطق قاعده بنگاهداری در این بخش، میتواند به فهم رفتاری این کنشگر، یاری رساند. بر این اساس، پژوهش حاضر با استراتژی مطالعه چندموردی، نوعی تحقیق اکتشافی، توسعهای و کیفی است که دادههای آن از طریق اسناد و مدارک مرتبط با فعالیتهای نوآوری بنگاه، پرسشنامه و مصاحبههای عمیق در بستر مطالعه 42 بنگاه دارویی و مطالعه 8 مورد نوآوری محصول جمعآوری شده است و سپس از طریق شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی، قاعده بنگاهداری در بخش دارویی ایران تحلیل و با الزامات شکلگیری شبکه نوآوری در این بخش سنجیده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند که بنگاههای دارویی ایران در یک بستر عدم شفافیت اطلاعاتی با بهرهگیری از قاعده عدم تقارن اطلاعات فعالیت دارند و عمده نوآوریهای شکل گرفته در این صنعت نه به دلیل تحقیقات و توانمندیهای نوآورانه بوده بلکه از طریق روابط غیررسمی و ایجاد فضای بسته رقابتی محصول دارویی مورد نظر هدفگیری شدهاند و با لابیگری و ایجاد یک فضای نسبتاً امن بازار با تضمین سهم بازار محصول، دانش فنی وارد مرحله سنتز، فرمولاسیون و تولید و توزیع شده است که در مراحل مذکور ردپای ایمنسازی سهم بازار، قابل رویت است.
نوآوری محصول,شبکه نوآوری,تحلیل شبکه,بنگاهداری,بخش دارویی ایران
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44442.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44442_74ea506c969d8741fb21deb78fd4d189.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
10
4
2017
02
19
شناسایی عناصر الگوی جانشین پروری مدیران و سنجش آمادگی برای اجرای آن ها در یکی از سازمان های دفاعی
95
122
FA
حسن
زارعی متین
استاد گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
matin@ut.ac.ir
سید حسین
اخوان علوی
استادیار گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
akhavan_alavi@ut.ac.ir
حمیدرضا
یزدانی
00000002595763x
استادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
hryazdani@ut.ac.ir
حمید
عبدالمحمدی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
habdolmohammadi@ut.ac.ir
در دهههای گذشته، سازمانها، برنامه جانشینپروری را تحت عنوان برنامه جایگزینی، تنها برای مشاغل بهخصوصی بهکار میگرفتند، اما با گذشت زمان، سازمانهای پیشرو، سعی در بهکارگیری مفهومی وسیعتر، تحت عنوان مدیریت یا برنامه جانشینپروری، نمودند. با توجه به اینکه مطالعات گذشته در رابطه با طرح جانشینپروری، تاکید داشتهاند که مدل مورد استفاده برای هر سازمان باید منطبق با ویژگیهای آن سازمان باشد، هدف تحقیق حاضر ، شناسایی عناصر الگوی جانشینپروری مدیران در یک سازمان دفاعی و بررسی میزان آمادگی آن سازمان، برای پیادهسازی آن است. بر این اساس، پس از بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، از طریق انجام مصاحبه با نمونه آماری تحقیق، سعی در جمعآوری دادههای مورد نیاز برای انجام این پژوهش، شده است. همچنین، بهمنظور تجزیه تحلیل دادههای مصاحبهها، از تحلیل تم استفاده شده است. بررسی دادههای مربوط به آمادگی سازمان، از طریق ماتریس اهمیت وضعیت یا IPA، بررسی شده است.
جانشینپروری,تحقیق کیفی,تحلیل تم,ماتریس اهمیت وضعیت
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44443.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44443_5c95c20d4767edeb4a95950995baa397.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
10
4
2017
02
19
تبیین و طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه: رویکرد داده بنیاد (مطالعه ای در صنعت برق، گروه شرکت های ایران ترانسفو)
123
157
FA
ابوالفضل
مقدم
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
msm8879@gmail.com
امین رضا
کمالیان
دانشیار گروه مدیریت دولتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
kamalian@hamoon.usb.ac.ir
بدرالدین
اورعی یزدانی
دانشیار گروه مدیریت دولتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
yazadni@hamoon.usb.ac.ir
باقر
کرد
دانشیار گروه مدیریت دولتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
kord@yahoo.co.uk
سید علیقلی
روشن
استادیار گروه مدیریت دولتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
asr@hamoon.usb.ac.ir
با وجود آنکه درباره اهمیت نقش نظام مدیریت منابع انسانی درکارآفرینی توافق کلی وجود دارد، اما الگویی که بهصورت یکپارچه نقش و تاثیر تمامی کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر کارآفرینی را بسنجد، ارایه نگردیده و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است با عنایت به نقش محوری منابع انسانی در گرایشهای کارآفرینانه، پژوهش حاضر در پی تبیین مدل مدیریت منابع انسانی با رویکرد کارآفرینانه در گروه ایران ترانسفو است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده و بهمنظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 19 نفر از خبرگان آشنا به مباحث کارآفرینی و سیستمهای مدیریت منابع انسانی، مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهندهی استخراج بالغ بر 370 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و نیز احصاء 33 مفهوم و 17 مقوله است که در قالب مدل پارادیمی شامل بهبود قابلیت کارآفرینانه نظام مدیریت منابع انسانی بهعنوان مقوله محوری و شرایط علی(قابلیت سازمانی- منبع محوری کارکنان و ضرورت حمایت مدیریت ارشد)، عوامل زمینهای (محیط رقابتی-بینش کارآفرینانه مدیریت و همراستایی استراتژیک)، شرایط مداخلهگر (گریزپایی کارآفرینان، تطبیقناپذیری سیستم موجود منابع انسانی- بیانصافی سازمانی- نظام ارزشیابی معیوب-رفیقنوازی و فرهنگ محافظهکاری)، راهبردها (فرآیند محوری-متمایز سازی نظام مدیریت منابع انسانی) و عوامل پسآیندی (در سطوح فردی-واحدی و سازمانی)، قرار گرفت.
نظام مدیریت منابع انسانی,رویکرد کارآفرینانه,کدگذاری,نظریه داده بنیاد
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44444.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44444_6959954fc8da360f16f3ed5024df900c.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
10
4
2017
02
19
آسیب شناسی سیستم مدیریت عملکرد در شرکت های کوچک و متوسط(SMEs) بازار سرمایه ایران (مطالعه موردی تامین سرمایه امین)
159
179
FA
تکتم
نجفی
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
toktam.najafi@ut.ac.ir
آرین
قلی پور
استاد، مدیریت، گرایش سیاستگذاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
agholipor@ut.ac.ir
امروزه مدیریت عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط در قالب ارزیابی عملکرد و به شکل غیررسمی انجام شده و اغلب با هدف نظارت و کنترل صورت میگیرد و این در حالی است که مدیریت عملکرد کلیدیترین اقدامی است که میتواند دانش، مهارت و قابلیتهای کارکنان را بهبود بخشیده و ماندگاری نیروی کار کیفی را افزایش دهد. هدف از این پژوهش زمینهسازی و ارایه راهکارهای عملی برای طراحی سیستم مدیریت عملکرد بومی بهمنظور ارتقای کارآیی کارکنان و اثربخشی در شرکتهای کوچک و متوسط ایران، بهخصوص شرکتهای فعال در بازار سرمایه است. روش پژوهش کیفی، مبتنی بر تحلیل تِم، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در شرکت تامین سرمایه امین انجام گرفته است. نمونهگیری به روش نظری و با بهکارگیری فن گلولهبرفی انجام گرفته است که بر مبنای آن، 12مصاحبه از سطوح معاونت تا کارشناسی شرکت مورد مطالعه، صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش شامل 100 تم فرعی است که در قالب 9 تِم اصلی دستهبندی شدهاند؛ مهمترین و بیشترین کدهای فرعی مربوط به چالشهای شناسایی شده در قالب تِمهای «شاخص و معیار»، «توجیه نبودن ارزیابان» و «عدالت و سلیقه» است.
شرکتهای کوچک و متوسط,مدیریت عملکرد,بازار سرمایه ایران,تحلیل تِم,استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44445.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_44445_d5d57cdafc6948dc26e30a49548589c6.pdf