«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899111220170823Narrative Research: a Methodology for Management Researches in Complexityارائه چارچوبی برای روایت پژوهی در مطالعات مدیریت برای مواجهه با مسائل پیچیده12754520FAسونا بایرام زادهدانشجوی دکترای مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.علی رضائیاناستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-0563-389Xحمیدرضا فرتوک زادهدانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.0000-0001-8365-5085میثم رجبی نهوجیدانشجوی دکتری خط مشی گذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20171230This research, at the first, addresses the benefit of the narrative approach for the study of the complex world and proposes three principles for narrative characteristics, then, proposes a methodology composed of four phases that is based on multilevel thinking: identifying major actors, exploring anecdotes, three layered analysis and problem based narrating. This study suggests the use of the narrative approach to construct a multimethodology design and also develops a case study in the car industry in order to shed light on the applicability of the proposed methodology.مقاله حاضر، برای انجام پژوهش در علوم اجتماعی و بهخصوص در مطالعات مدیریت، روایتپژوهی مساله محور را پیشنهاد میدهد که پژوهشگران را قادر به درک عمیقتری از پیچیدگیهای مسایل و ارایه راهحلهای اثربخشتر میسازد. در ابتدا، برای تفکیک مفهوم روایت از سایر مفاهیم، سه شرط آینه کلیت، آینه بازخورد و آینه زمان، ارایه شده است و سپس روشی چهار مرحلهای برای برآورده نمودن این سه شرط، پیشنهاد شده است. این چهار مرحله عبارتاند از: شناسایی و انتخاب کنشگران، جمعآوری حکایتها، تحلیل سهلایهای و روایتگری مسالهمحور. روش پیشنهادی را میتوان چه بهصورت یک روش منفرد و چه بهصورت ترکیبی با سایر روشها برای ایجاد درک و توصیف عمیقتر از وضعیت پیچیده، بهکار برد. در انتها، بهعنوان مطالعه موردی، یک تحلیل روایت از جایگزینی خودروی پیکان در شرکت ایران خودرو، ارایه شده است. در این مطالعه موردی، سعی بر این است تا نشان داده شود که چگونه میتوان از یک مساله پیچیده، لایهبرداری کرد تا زوایای آن مشخص گردد.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899111220170823The Effect of Alignment of Knowledge Management Strategies and Knowledge Condition Styles on Organizational Performanceتاثیر هم سویی راهبرد های مدیریت دانش و سبک های وضعیت دانشی بر عملکرد سازمانی294954527FAفرج اله رهنورد آهندانشیار گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران.شیرین جواهریکارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.Journal Article20171230Nowadays, with growing expansion of competition the major concern of managers is to response knowledge via knowledge management. Alignment is one of key practices in knowledge management. Hence, this research has examined the alignment of knowledge styles with knowledge management strategies. KM strategies is measured based on two dimensional model of human-oriented and system-oriented and its managerial styles are based on four dimensional model of socialization, extrapolation, combination and internalization. Meanwhile, alignment of KM strategies and styles are measures based on strategic reference points in Hall Matrix (2001). The present study is an applied one in terms of its purpose and in terms of data collection method, it is a descriptive and non-experimental research. <br />The statistical population of this research is all managers and senior experts of public sector agencies in Tehran. The findings of this research show that is an alignment between Passive Knowledge Management Strategy with Socialization, System-Oriented Strategy with Externalization, Human- oriented Strategy with Internalization and Dynamic Strategy with Combination style. By the way, this alignment leads to increase organizational performance.امروزه، با گسترش رقابت، دغدغه عمده مدیران، واکنش به نیازهای دانشی از طریق مدیریت دانش است. همسویی یکی از اقدامات کلیدی در مدیریت دانش است. از اینرو، این پژوهش، همسویی سبکهای دانشی با راهبردهای مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده است. سنجش راهبردهای مدیریت دانش بر مبنای الگوی دو وجهی انسانگرایی، سیستمگرایی و سبکهای مدیریتدانش بر مبنای الگوی چهار وجهی اجتماعیکردن، برونیسازی، ترکیب و درونیسازی صورت گرفته است. درضمن، همسویی راهبردها و سبکهای مدیریت دانش بر مبنای الگوی نقاط مرجع راهبردی در ماتریس مدل هال (2001)، سنجیده شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و نحوه گردآوری دادههای پژوهش، جزو پژوهشهای توصیفی و غیر آزمایشی (پیمایشی)، قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همهی مدیران و کارشناسان ارشد سازمانهای دولتی شهر تهران است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، راهبرد مدیریت دانش منفعل، با اجتماعی کردن، راهبرد مدیریت دانش سیستمگرا، با برونیسازی، راهبرد مدیریت دانش انسانگرا، با درونیسازی و راهبرد مدیریت دانش پویا، با ترکیب، همسو است. درضمن، همسوییهای فوق، منجر به افزایش عملکرد سازمانی میشود.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899111220170823The Analysis of Self-Sufficiency Discourse in Imam Khomeini's Statements with Emphasis on Military and Defensive Aspects of Self-Sufficiencyتحلیل گفتمان خودکفایی در بیانات امام خمینی(ره) با تأکید بر بعد نظامی و دفاعیِ خودکفایی518354528FAامیرعلی تفرشیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.ابوطالب شفقتاستادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.Journal Article13961009The main objective of present study is to analyze the discourse of Imam Khomeini's thoughts on the issue of self-sufficiency. In this study which the approach of Laclau and Mouffe have been used, “Belief in one's ability” was identified as central signifier and the main role of Imam's discourse in this field. Based on the conducted analysis, it is cleared that the Imam Khomeini's discourse on self-sufficiency has been articulated with high influence of economic sanctions and war which caused the signifier of this discourse offer more serious definitions, more detailed and more avant-garde about self-sufficiency, more than other approaches. This discourse for expressing signifiers refers to basic notions such as independence, freedom, resistance and deism in order to develop its meaningful hegemony. In addition, different social agencyes are present within dispute of Imam's discourse such as super powers especially western powers as its opposing discourse, Pahlavi II as alliance of western powers in inducing dependency. Eastern countries that have recently developed as pattern maker, weak countries as pattern recipient and Iranian nation as people possessing huge potential of self-sufficiency. Imam Khomeini's discourse in self-sufficiency field has a frequent emphases on self-sufficiency in military affairs. This emphasis is presesnt more in self-sufficiency in industrialization of military forces. “Belief in one's ability”, as central signifier of this discourse, is highly highlighted in self-sufficiency of military affaits as well and plays a determining role in military success or failure. In addition, one should note that in Imam Khomeini's discourse besides emphasizing on self-sufficiency in structuring and military and defensive industry, there is deeper emphasis in utilizing self-sufficiency as “non-military defense” which in fact specifies the main defensive application of self-sufficiency in Imam Khomeini's discourse. In the last section of present study, comparison of Imam Khomeini's self-sufliciency discourse with discourses of “resistive economy” and “negotiation and cooperation with global powers” is briefly done.هدف اصلی این پژوهش، تحلیل گفتمان اندیشههای امام خمینی(ره) در حوزه مسئله خودکفایی است. در این پژوهش که از رویکرد لاکلا و موف به گفتمان استفاده شده است، «باور به توانستن خود» بهعنوان دال مرکزی و بازیگر اصلیِ گفتمانِ امام در این حوزه شناسایی شده است. با توجه به تحلیل صورت گرفته، مشخص شد، گفتمان امام خمینی در حوزه خودکفایی بسیار متأثر از شرایط محاصره اقتصادی و جنگ مفصلبندی شده است، که باعث شده دالهای این گفتمان تعریفهای بسیار جدیتر، حاوی جزئیات بیشتر از خودکفایی، به نسبت دیگر رویکردها ارایه کند. این گفتمان، در بیان دالها، به معرفتهای بنیادینی چون «استقلال»، «آزادی»، «مقاومت و ایستادگی»، «خداگرایی» و ... در جهت ایجاد هژمونی معناییِ خود ارجاع میدهد. همچنین، نیروهای مختلف اجتماعی در میانه نزاع گفتمان امام خمینی حاضر هستند که ازجمله آن میتوان به قدرتهای بزرگ بهخصوص «قدرتهای غربی»، بهعنوان گفتمان متخاصم خود، «پهلوی دوم» بهعنوان همپیمان آنان در جهت القای وابستگی، کشورهای شرقیِ اخیراً توسعهیافته بهعنوان نقش الگو دهنده، کشورهای مستضعف بهعنوان الگوگیرنده و در نهایت مردم ایران بهعنوان مردمی که پتانسیل بسیاری برای خودکفایی دارند، اشاره کرد. گفتمان امام خمینی در حوزه خودکفایی، تأکید بسیاری بر خودکفایی در مسائل نظامی دارد. این تأکید بیشتر از هر چیز در خودکفایی در «صنعتی شدن» قوای نظامی بروز و ظهور دارد. خودباوری بهعنوان دال مرکزیِ این گفتمان، در خودکفاییِ امور نظامی نیز بسیار جلوهگر است و نقش تعیینکنندهای در پیروزی یا شکست نظامی دارد. همچنین لازم به ذکر است، در گفتمان امام خمینی علاوه بر تأکید بر خودکفایی در «ساختارسازی» و «صنعت» نظامی و دفاعی، تاکید بطنیتری در استفاده از خودکفایی بهعنوان «پدافند غیرعامل» وجود دارد که در واقع کارکرد اصلیِ دفاعیِ خودکفایی در این گفتمان را روشن میکند. در بخش پایانیِ پژوهش حاضر گذری به تطبیق گفتمان خودکفایی امام خمینی و گفتمانهای «اقتصاد مقاومتی» و «مذاکره و همکاری با قدرتهای جهانی» زده شده است، تا نسبت گفتمان امام با گفتمانهایی که در وضعیت امروزِ جامعه ایران به منازعه در نظم گفتمانیِ «نحوه دستیابی به محصولات و خدمات در کشورها» میپردازند، مورد تحلیل قرار گیرد.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899111220170823Provide a Template for Ranking of Investment Projects Using Mixed Model Analysis of Hierarchical FDAHP - VIKOR (Case Study: Technology Development Fund)ارایه الگویی برای رتبه بندی طرح های سرمایه گذاری با استفاده از الگوی ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی - ویکور (FDAHP- VIKOR) (مطالعه موردی: صندوق حمایت از توسعه فن آوری)8511854529FAفرزاد طرهانیاستادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.حامد معبودیکارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.Journal Article20171230In the process of lending, decision-making as the core activities is the organization. Choose a reliable and low-risk projects to investors one of the most important factors in the success of hedge fund investing involves analyzing and evaluating business plans are accurate and complete. <br />The study was conducted at the Technology Development Fund, first affecting the most important criteria for evaluation of investment projects using library studies and interviews with experts of the evaluation were identified. The questionnaire was used to collect the opinions executives of the two. The first questionnaire, the criteria of identification based on Fuzzy Delphi method, screening and the relative weight of each criterion was calculated. <br />The second questionnaire, 10 Technology Development Fund projects were scored based on specified criteria. Finally formed by the decision of the results of two questionnaires investment projects were ranked using VIKOR. <br />The results show that the prioritization of components, the components of the firm's main competitors, first and component yields and corporate credit records are respectively ranked second and third.در فرآیند اعطای تسهیلات، تصمیمگیری بهعنوان اساسیترین فعالیت سازمان به شمار میرود. انتخاب یک پروژه مطمئن و با ریسک پایین برای سرمایهگذاری یکی از عوامل مهم در موفقیت صندوقهای حمایتی در بخش تخصیص منابع محسوب میشود. بر این اساس، استفاده مطلوب از عامل سرمایه در پروژههای سرمایهگذاری، مستلزم تجزیه و تحلیل و ارزیابی دقیق و کامل طرحهای تجاری است. در این پژوهش، که در صندوق توسعه فنآوری انجامشده است، نخست مهمترین معیارهای مؤثر بر ارزیابی پروژههای سرمایهگذاری با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان حوزه ارزیابی شناسایی شدند. سپس برای جمعآوری نظرات خبرگان از دو پرسشنامه بهره گرفتهشده است. در پرسشنامه اول، میزان اهمیت معیارهای شناساییشده بر اساس روش دلفی فازی، غربالگری و وزنهای نسبی هر یک از معیارها مورد محاسبه قرار گرفت. در پرسشنامه دوم، 10 طرح صندوق توسعه فنآوری بر اساس معیارهای تعیینشده امتیازدهی شدند. در نهایت با تشکیل جدول تصمیم حاصل از نتایج دو پرسشنامه، طرحهای سرمایهگذاری با استفاده از روش ویکور رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در اولویتبندی مولفهها، مولفه وضعیت رقبای اصلی بنگاه، رتبه اول و مولفه نرخ بازدهی و سوابق اعتباری شرکت به ترتیب رتبههای دوم تا سوم را کسب مینمایند.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899111220170823Examination of Project Management Office in Project-Based Organizations of Iranian Oil and Gas Upstream Industry and Its Relationship to Project Successبررسی دفتر مدیریت پروژه در سازمانهای پروژهمحور صنایع بالادستی نفت و گاز ایران و رابطهی آن با موفقیت پروژه11914354530FAمحمد جواد صالحی طالشیکارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسهی آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایران.هانی اربابیاستادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.مجتبی حسینعلی پوراستادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20171230Today the advantages of project management have been well proven, but project failure rates still remain high. This suggests exploration of new process models and organization structures to enhance project performance. One important candidate for improvement in project susccess is the project management office (PMO). The present study, based on quantitative approach and survey strategy, examines the project management office and its functions and theire relationship to project success. The statistical population of this research is project-oriented organizations of upstream Iranian oil and gas industries. To accomplish this goal, two questionnaires were developed. The first questionnaire was designed for collecting project office and second questionnaire for project success data collection. These questionnaires were completed in 47 Project Management Offices in 41 organizations. Results show that most project management offices had the supportive role. In half of the cases, provided services for all levels of organizations. Among functions of project management office, “methods and standards” have the highest existence and “training” had the least existence. Although in terms of activity level, consulting organizations, general contractor, design-build contractor, construction manager and employer and in terms of economic sector, private, semi-private and public organizations have a more suitable condition from the perspective of functions, respectively but there was no significant difference among them. Among the seven functions of the project management, office Methods and standards function had the highest correlation to project success.امروزه مزایای رویکرد «مدیریت پروژه» به اثبات رسیده است، اما آمار شکست پروژهها همچنان بالاست. بنابراین، ضرورت اتخاذ مدلهای فرآیندی و ساختارهای سازمانی جدید برای بالابردن عملکرد پروژه، آشکار است. یکی از گزینههای مطرح برای بهبود عملکرد پروژه، «دفتر مدیریت پروژه» است. پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد کمّی و استراتژی پیمایشی به بررسی دفتر مدیریت پروژه و کارکردهای آن و رابطهی این کارکردها با موفقیت پروژه پرداخته است. جامعهی آماری این پژوهش، سازمانهای پروژهمحور صنایع بالادستی نفت و گاز ایران است. برای تحقق این هدف دو پرسشنامه تدوین شد. پرسشنامهی نخست برای گردآوری دادههای دفتر مدیریت پروژه و پرسشنامهی دوم برای گردآوری دادههای موفقیت پروژه طراحی شدند. این پرسشنامهها در 47 دفتر مدیریت پروژهی موجود در 41 سازمان تکمیل گشت. براساس نتایج، اغلب دفاتر مدیریت پروژه دارای نقش پشتیبانی بودهاند؛ در نیمی از موارد، در سطح راهبردی به تمامی سازمان خدمات ارائه میدادند. از میان کارکردهای دفتر مدیریت پروژه، «روشها و استانداردها» بیشترین و «آموزش» کمترین سطح را داشتهاند. اگرچه از منظر سطح فعالیت، سازمانهای مشاور، پیمانکار عمومی، پیمانکار طرح و ساخت، مدیر طرح و نهایتاً کارفرما و از منظر بخش اقتصادی، سازمانهای خصوصی، نیمهخصوصی و نهایتاً دولتی به ترتیب دارای وضعیت مناسبتری از حیث موجودیت کارکردها بودهاند؛ اما میان آنها تفاوت معناداری مشاهده نشد. از میان کارکردهای هفتگانهی دفتر مدیریت پروژه، کارکرد روشها و استانداردها بیشترین نقش را بر موفقیت پروژه داشته است.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899111220170823Explore the Obstacles to Closeout Phase Success in Oil and Gas Industry Projects (Case Study: South Pars Gas Field Development Program)واکاوی موانع موفقیت فاز اختتام در پروژههای صنعت نفت و گاز (مطالعه موردی: طرحهای توسعهای میدان گازی پارس جنوبی)14516654531FAمجتبی عزیزیاستادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.فربود صادقی تهرانیکارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.محمدحسین صبحیهاستادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.فرهاد نصراله پورکارشناس ارشد مدیریت پروژه، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران.Journal Article20171230Project closeout phase completion of all contract, executive, product and project phase works as organized and processes of this phase as the last project phase guaranteed completion of deliverables, phases and contracts ensures that are structured. According to surveys done in Iran's oil and gas industrial projects, project closeout phase lasts several years and thus a few years after the completion of the project and so the parties involved are remaining conflicts that significant waste of national resources is done. Projects closeout phase with despite the importance of this phase have been less than as field study other phases of the project. The aim of this study is to identify obstacles to success closeout phase with oriented physical closeout in oil and gas industrial projects that is done as multi case-study and comparative approach in four project of one of the south pars gas field development program onshore. Based on the findings of this research, obstacles to success the oil and gas industry projects closeout phase were identificd into 12 groups and 7 of them were categorized as key factors. Implementation solutions are proposed related most important obstacles.فاز اختتام پروژه به اتمام کلیه امور قراردادی، اجرایی، محصول و فازهای پروژه بهصورت سازمانیافته میپردازد و فرآیندهای این فاز، بهعنوان آخرین فرآیندهای پروژه، اتمام اقلام قابل تحویل و قراردادها را بهصورت ساختاریافته تضمین میکنند. طبق بررسیهای صورتگرفته در پروژههای صنعت نفت و گاز کشور، فاز اختتام این پروژهها تا چندین سال بهطول میانجامد و بدین ترتیب، طرفین پروژه چند سال پس از تکمیل، همچنان درگیر تعارضات باقیمانده هستند که اتلاف قابلتوجهی در منابع ملّی صورت میپذیرد. فاز اختتام پروژهها با وجود اهمیت بسیار زیاد، کمتر از سایر فازهای پروژه بهصورت میدانی مطالعه شده است. هدف این پژوهش شناسایی موانع موفقیت فاز اختتام با محورّیت اختتام فیزیکی در پروژههای صنعت نفت و گاز است که بهصورت مطالعه چندموردی عمیق و با رویکرد قیاسی در چهار پروژه از سایت خشکی یکی از طرحهای توسعهای میدان گازی پارسجنوبی انجام شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، موانع موفقیت فاز اختتام پروژههای صنعت نفت و گاز در 12 گروه شناسایی و 7 گروه از آنها بهعنوان عوامل کلیدی دستهبندی شدند. راهکارهای اجرایی نیز متناسب با مهمترین موانع پیشنهاد شدند.