ارائه چارچوبی برای روایت پژوهی در مطالعات مدیریت برای مواجهه با مسائل پیچیده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری خط مشی گذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

مقاله حاضر، برای انجام پژوهش­ در علوم اجتماعی و به­خصوص در مطالعات مدیریت، روایت­پژوهی مساله محور را پیشنهاد می­دهد که پژوهش­گران را قادر به درک عمیق­تری از پیچیدگی­های مسایل و ارایه راه­حل­های اثربخش­تر می­سازد. در ابتدا، برای تفکیک مفهوم روایت از سایر مفاهیم، سه شرط آینه کلیت، آینه بازخورد و آینه زمان، ارایه شده است و سپس روشی چهار مرحله­ای برای برآورده نمودن این سه شرط، پیشنهاد شده است. این چهار مرحله عبارت­اند از: شناسایی و انتخاب کنش­گران، جمع­آوری حکایت­ها، تحلیل سه­لایه­ای و روایت­گری مساله­محور. روش پیشنهادی را می­توان چه به­صورت یک روش منفرد و چه به­صورت ترکیبی با سایر روش­ها برای ایجاد درک و توصیف عمیق­تر از وضعیت پیچیده، به­کار برد. در انتها، به­عنوان مطالعه موردی، یک تحلیل روایت از جایگزینی خودروی پیکان در شرکت ایران خودرو، ارایه شده است. در این مطالعه موردی، سعی بر این است تا نشان داده شود که چگونه می­توان از یک مساله پیچیده، لایه­برداری کرد تا زوایای آن مشخص گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrative Research: a Methodology for Management Researches in Complexity

نویسندگان [English]

  • Sona Bairamzadeh 1
  • Ali Rezaeian 2
  • Hamidreza fartoukzadeh 3
  • Meisam Rajabi Nohooji 4
1 PhD candidate of Systems Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehrann, Iran.
2 Professor, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Faculty of Management and Industrial Engineering, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
4 PhD candidate of Public Policy, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This research, at the first, addresses the benefit of the narrative approach for the study of the complex world and proposes three principles for narrative characteristics, then, proposes a methodology composed of four phases that is based on multilevel thinking: identifying major actors, exploring anecdotes, three layered analysis and problem based narrating. This study suggests the use of the narrative approach to construct a multimethodology design and also develops a case study in the car industry in order to shed light on the applicability of the proposed methodology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Complexity
  • Methodology
  • Narrative
  • Problem Based Narrative Research